Tlačové správy WWW.MITSUBISHIMOTORS.SK
Informácie sú platné ku dňu 19.1.2017

Ženeva / Bratislava, 1. 3. 2016Tlačová správa

MITSUBISHI MOTORS - Päťdesiatročná tradícia na poli elektromobility

V niekoľkých uplynulých rokoch sa svetový automobilový priemysel začal zameriavať na elektromobilitu, ako jednu z možností boja proti zmenám klímy, čo prinieslo vývoj ukážkových produktov a formovanie nových spojenectiev na podporu masívneho rozvoja, ktorý je tu potrebný, či už v oblasti batérií ako súčasti pohonného ústrojenstva či elektroniky ...


... Pre spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation však elektromobilita už dlho predstavuje jednu z kľúčových oblastí podnikania, hlboko zakorenenú vo filozofii výskumu a vývoja, pretože MMC začala bádanie na poli elektromobilov už v októbri roku 1966. Z tohto pohľadu je dnešný Outlander PHEV najnovším zástupcom z dlhého radu elektromobilov Mitsubishi a zároveň predskokanom širšieho prepájania architektúry SUV s elektrickým pohonným ústrojenstvom, či už hovoríme o rýdzich elektromobiloch alebo odvodených riešeniach typu Plug-in Hybrid.

1966 – Priekopnícka technológia

V 60. rokoch minulého storočia sme boli svedkami pozoruhodného nástupu súkromného vlastníctva automobilov. O dekádu neskôr to spôsobilo zahustenie dopravy v mestách, čo viedlo k dopravným kalamitám a častým zápcham. Znečistenie spôsobované emisiami z automobilov spoločne s hlukom navyše prerástlo vo vážny spoločenský problém. Za možnú cestu k zníženiu tohto znečistenia aj jeho prevenciu boli považované elektromobily s nulovými emisiami.

V roku 1966, teda štyri roky predtým, než sa oddelila automobilová divízia koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a vznikla dnešná Mitsubishi Motors Corporation (MMC), podpísala Mitsubishi Heavy Industries (MHI) dohodu s energetickou spoločnosťou TEPCO (Tokyo Electric Power Company) s poverením "Skonštruovať a vyskúšať prototyp elektromobilu s využitím pokroku v oblasti moderných technológií batérií".


MHI súčasne spolupracovala s firmami Mitsubishi Electric a Japan Storage Battery Co., Ltd. (dnešný GS Yuasa Corporation*) na vývoji budúceho vozidla do mesta a špeciálnych servisných vozidiel, ktoré by napomohli znížiť mieru znečistenia v mestách. Novovytvorená MMC v máji 1971 po dokončení prototypu dodala energetickej spoločnosti Tokyo Electric prvých desať elektromobilov typu E12 (Minica Van), ktoré vychádzali zo štandardného minivanu, v tomto prípade vybaveného olovenými akumulátormi, ktoré vozidlu umožňovali rozbehnúť sa až na 80 km / h (kde to dovoľuje vyhláška).

Spoločnosť MMC potom dodala energetickým spoločnostiam ďalšie elektromobily koncepčne vychádzajúce z modelov Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck a Delica Van. Po tomto úvodnom programe elektromobilov z roku 1971, kedy boli položené aj základy dnešných vozidiel i-MiEV a Outlander PHEV, nasledovalo niekoľko ďalších v súlade s problematickými otázkami, ktorým vtedajší svet čelil:


1991 – Technológia NiCd akumulátorov


Výstupom spolupráce MMC s TEPCO (Tokyo Electric Power Company) boli v apríli 1991 ľahké úžitkové vozidlo Lancer Van EV, poháňané NiCd akumulátormi s vyššou hustotou energie než majú olovené akumulátory.

O dva roky neskôr (1993) priniesol spoločnosti MMC svoje plody vývoj elektromobilu Lancer Van EV. MMC predstavila dva nové modely Libero EV, jeden s oloveným akumulátorom a jeden s NiCd batériami. MMC dodala energetickej spoločnosti Tepco celkom 28 takýchto vozidiel. Do konca roka 1996 predala MMC rôznym štátnym organizáciám celkom 7 elektromobilov Libero EV s olovenými batériami.

1994 – Technológia Li-Ion akumulátorov


MMC ďalej skúmala možnosti elektromobilov a pokračovala vo výskume a vývoji akumulátorov, elektromotorov a ďalších dôležitých komponentov elektrického pohonu. MMC sa preto od začiatku zaujímala o Li-Ion články, ktoré z princípu disponujú vyššou hustotou energie a vyšším výkonom ako tradičné typy batérií.

V priamej nadväznosti na legislatívne požiadavky kalifornskej vlády z roku 1990 vyrábať vozidlá s nulovými emisiami (ZEV) sa MMC v roku 1994 pustila do vývoja modelu MITSUBISHI HEV typu Plug-in Hybrid, poháňaného Li-Ion akumulátorovým modulom.

V roku 1995 sa tak MMC stala vôbec prvou spoločnosťou, ktorá podpísala dohodu o testovaní vozidiel so štátnym regulačným orgánom CARB (California Air Resources Board), ktorému dodala na testovanie tri elektromobily.

Potom MMC urýchlila svoj výskum Li-Ion batérií a v decembri 1999 zaznamenala rekord v najdlhšej vzdialenosti prejdenej elektromobilom za 24 hodín, tu s vozidlom FTO-EV poháňaným batériami typu li-ion-mg. Elektromobil FTO-EV, vyžadujúci 20 minút rýchlonabíjania na každých 50 minút jazdy, prešiel celkom 2142,3 km, čím prekonal doterajší rekord o celých 442,3 km, a právom si tak vybojoval nový zápis do Guinessovej knihy rekordov.

2005 – Alternatívne technológie


Konštruktéri MMC následne začali skúmať celú škálu riešení v oblasti elektromobility, a tak napr. rok 2005 priniesol bohatú úrodu technológií, vrátane elektromotora zabudovaného priamo v kolesách (pre model Colt EV s pohonom prednej nápravy a neskôr aj model Lancer Evolution MiEV s pohonom všetkých kolies).

Ďalší pozoruhodný výsledok vzišiel zo štúdie dopadov technológie motorov zabudovaných v kolesách na celkové stvárnenie karosérie vozidla, ako napr. pri štúdii Concept-EZ-MIEV odhalenej v roku 2006 na ženevskom autosalóne: tá mala podobu malého mestského vozidla s dĺžkou 3,70 m, ktorého vnútorný priestor bol prakticky kompletne využitý pre potreby cestujúcich.

2006 – Do sériovej výroby


Akonáhle MMC získala potrebnú istotu, že dokáže uplatniť Li-Ion akumulátory, elektromotory a ďalšie zásadné technológie elektrického pohonu aj na bežnom trhu, oznámila v októbri 2006 spustenie projektu "i MiEV" (označenie tentoraz bez spojovníka ...), čo nakoniec viedlo k vzniku modelu "i-MiEV" (so spojovníkom), teda prvého sériovo vyrábaného elektromobilu v ponuke mainstreamovej automobilky v rámci štandardného modelového radu.

V júli 2009 začalo MMC predaj modelu i-MiEV rôznym komerčným subjektom a následne roku 2010 (podľa ohláseného harmonogramu) aj záujemcom z radov bežnej verejnosti, spočiatku v Japonsku a následne na vybraných globálnych trhoch.

Tieto snahy nezostali bez povšimnutia, a tak model i-MiEV získal titul "Najpokrokovejšej technológie" v rámci súťaže "Japonské auto roka 2009 - 2010", ale aj ďalšie významné ocenenia.

2012: od elektromobilov k PHEV

Technológia modelu i-MiEV (vrátane vysoko prepracovaného operačného systému "MiEV OS" z vývoja MMC, ktorý de facto predstavuje elektronický mozog vozidla) našli čiastočné uplatnenie aj v ďalšom významnom projekte MMC na poli elektromobility, odhalenom o dva roky neskôr v podobe modelu Outlander PHEV, prvého SUV so systémom pohonu typu Plug-in Hybrid a dvojicou elektromotorov, ponúkaného mainstreamovou automobilkou v rámci jej štandardného modelového radu.

Outlander PHEV sa odlišoval od iných ponúkaných modelov typu Plug-in Hybrid v tom, že využíval základnú architektúru elektromobilu (technológia čisto elektronického riadenia "drive-by-wire", absencia prevodovej skrine a pod.), Namiesto jednoduchej implantácie elektrického pohonu do vozidla s bežným spaľovacím motorom.

Keďže bol tento automobil od samého začiatku vyvíjaný ako model s "duálnou architektúrou" (t.j. schopný používať pohonné ústrojenstvo typu PHEV alebo spaľovací motor), bolo možné optimalizovať obostavanie priestoru s minimom kompromisov (napr. objem batožinového priestoru sa oproti Outlanderu s bežným pohonom zmenšil iba o 14 litrov), v tomto prípade v prospech piatich cestujúcich, ktorí tak môžu cestovať aj na dlhé vzdialenosti v pohodlí, tichu a bez obáv z krátkeho dojazdu.

Dlhý dojazd...


Outlander PHEV, mimoriadne úspešné a robustné vozidlo - ako dokazujú jeho predajné čísla, resp. vynikajúce výkony dosiahnuté vo svete motoršportu, rovnako tak ako pozoruhodná štatistika spoľahlivosti - sa stal výstavnou skriňou technológií Mitsubishi Motors, poukazujúc na základy budúcej generácie modelov spoločnosti MMC, kde kráča architektúra SUV v ústrety technológiám elektromobilov - či už zvažujeme čisto elektrický pohon alebo jeho odvodenú sústavu typu Plug-in Hybrid - vrátane vyššej bezpečnosti, ktorá prirodzene vyplýva z pohonu všetkých kolies 4WD.

Na autosalóne v Tokiu v roku 2015 spoločnosť MMC pokračovala v nastolenom smere - po stránke formy i obsahu - odhalením svojej nasledujúcej výkladnej skrine na poli elektromobility, ktorou je eX-Concept: vízia kompaktného SUV so sústavou elektrického pohonu budúcej generácie, ktorá využíva vysokokapacitné a výkonné batérie spoločne s kompaktnými vysoko výkonnými elektromotormi, čím vznikol ľahší a hospodárnejší celok, než sme vídali pri doterajších technológiách. Vďaka ďalšiemu zníženiu hmotnosti samotného vozidla sa elektrický pohon môže pochváliť dojazdovou vzdialenosťou 400 km ...

... To je značný skok vpred v porovnaní s pôvodnými produktmi Mitsubishi na poli elektromobility z roku 1966, ale súčasne aj veľkým prísľubom do nie príliš vzdialenej budúcnosti ...

*Subjekt spoločne založený roku 2004 spoločnosťami Japan Storage Battery Co., Ltd. a Yuasa Corporation


Dovozca SR: M Motors SK s.r.o., Panónska cesta 33, 851 04 Bratislava
www.mitsubishimotors.sk