Tlačové správy WWW.MITSUBISHIMOTORS.SK
Informácie sú platné ku dňu 25.4.2017

Ženeva, 3. 3. 2015Tlačová správa

MITSUBISHI L200 – 5. GENERÁCIE

Športovo úžitkový terénny pick-up novej generácie

Po deviatich rokoch výroby (a 1,3 milióna vyrobených vozidiel*) je súčasný pick-up Mitsubishi L200 už pripravený rozlúčiť sa a uvoľniť miesto svojmu nástupcovi, ktorý sa predstaví v európskej premiére na 85. ročníku ženevského autosalónu. Nový nástupca z kategórie jednotonových pick-upov nie je iba obyčajným faceliftom, ale úplne novou generáciou.

Viac ako 4 milióny predaných L200…

Bežné použitie pick-upov pre „civilné“ účely nemá v Európe príliš dlhú tradíciu, záujemci o L200 však môžu stavať na šiestich desiatkach rokov praktických skúseností a pozorovania trhu. Mitsubishi Motors totiž zahájila vývoj svojho nového pick-upu v nadväznosti na úspechy takýchto modelov, akým bol napr. Mizushima z roku 1946 – malý základný trojkolesový truck z kategórie 0,4 tony vyvinutý závodom Mizushima Motor Vehicle Works spoločnosti Mitsubishi – až po štyri nasledujúce generácie modelu L200, ktorého sa od roku 1978 do jesene 2014 dohromady vyrobilo 4 077 000 kusov. Takmer 440 000 vozidiel je na európskych cestách stále v prevádzke.

Strategický model

Strategický kľúčový model Mitsubishi Motors Corporation s označením L200 (mimo Európu „Triton“ alebo „Strada“) podporuje rozsiahly priemyslový ekosystém v Thajsku, kam sa sústreďuje jeho výroba už od 3. generácie.

Úplne nový L200 vyrábaný v závode v Laem Chabang spoločnosti Mitsubishi Motors Thailand by sa mal predávať v objeme 200 tisíc vozidiel ročne (oproti 130 000 vozidlám lúčiacej sa generácie L200). Tento predajný ciel platí pre trhy celého sveta (okrem Japonska, USA a Kanady), pričom Európa by mala predstavovať druhý najväčší región odbytu (12 %) po členských krajinách združenia ASEAN.

L200 výrazne prispieva k ziskovosti automobilky na európskych trhoch, kde kumulované predaje L200 odchádzajúcej generácie už dosiahli úrovne cca 220 tisíc vozidiel (do ukončenia výroby). V priebehu kalendárneho roku 2014 – teda v poslednom celom roku výroby – sa tu stále predalo 18 371 vozidiel (nezahŕňa Rusko a Ukrajinu), tj. 13 % celkového objemu európskeho odbytu MMC (34 krajín); piatimi najvýznamnejšími trhmi bola Veľká Británie, Turecko, Francúzsko, Nemecko a Rakúsko.

Úplne nová

Mitsubishi L200 páté generace bylo vyvinuto výhradně společností MMC, vývoj trval více než 28 měsíců. Jde o nejnovější interpretaci koncepce sportovně užitkového picku-upu „Sport Utility Truck“ představené v roce 2005 v podobě L200 předchozí generace, s cílem reagovat na stále různorodější potřeby globálních zájemců o vůz kategorie pick-up, žádajících vyšší stylovost, pohodlí, lepší jízdní vlastnosti, bohatší výbavu a co nejdelší životnost.

* údaj k septembru 2014
Prvky výbavy v závislosti od konkrétneho trhu a modelu

Úplne nový pick-up L200 bol okrem toho skonštruovaný s ohľadom na čo najnižšie dopady na životné prostredie – v tomto prípade ide najmä o pokles emisií CO2 z pôvodných min. 199 g/km* pri odchádzajúcej generácii na min. 169 g/km** pri novej L200 (oproti 180 až 265 g/km v prípade konkurenčných modelov).

V citlivých otázkach firemnej zodpovednosti zaujíma Mitsubishi Motors Corporation komplexnejší pohľad. Práve L200 je veľmi dobrou ukážkou prístupu k udržateľnému rozvoju: MMC sa v prvom rade snaží ponúkať zákazníkom vozidlá s nízkymi dopadmi na životné prostredie, a to bez ohľadu na automobilový segment, kategóriu či potenciálne daňové úľavy.

* 199 až 234 g/km
** 169 až 193 g/km

V skratke:

  • Úplne nové dynamické stvárnenie, zachovávajúce nápadnú krivku v tvare písmena „J“, ktorá je charakteristickým znakom L200 odchádzajúcej generácie (vo verzii Double Cab), s nízkym aerodynamickým odporom (koeficient aerodynamického odporu vzduchu iba 0,42) a pri udržaní rozumnej hmotnosti s vynikajúcim pomerom výkon - hmotnosť.
  • Väčší priestor pri celkových kompaktných rozmeroch (a stále s polomerom otáčania iba 5,9 m, najmenej v danom segmente) a konkurencieschopná dĺžka ložnej plochy.
  • Výrazný nárast kvality vnímanej zákazníkom v kombinácii s lepšími sedadlami a polohou za volantom, vyšším jazdným pohodlím, nižšou hladinou hluku, vibrácií a chvenia, atď. – s väčším pôžitkom z pohodlnejšej jazdy.
  • Väčšie pohodlie vďaka deleným dverám (tj. štvorici dverí) vo verzii Club Cab.
  • Úplne nový turbodieselový motor s objemom 2,4 litru MIVEC s výkonom 154 / 181 k (typ 4N15) – verzia s väčším zdvihovým objemom než typ 4N13 (modely ASX a Lancer), resp. 4N14 (Outlander), umožňujúci znížiť emisie CO2 z 199 g/km pri L200 odchádzajúcej generácie až na 169 g/km pri novom modely (oproti 190 až 250 g/km pri konkurenčných modeloch).
  • Úplne nová šesťstupňová manuálna prevodovka (a nová päťstupňová automatická prevodovka) zabezpečujúca lepšie dynamické parametre, nižšie emisie CO2 a menej náročnú údržbu.
  • Vyššia odolnosť daná samotnou konštrukciou – od pevnejšej surovej karosérie a podvozkového rámu až po pohonné ústrojenstvo s nízkymi nárokmi na údržbu (predĺženie intervalu výmeny oleja z 15 tis. na 20 tis. km, servisný interval automatickej prevodovky predtým 80 tis. km, teraz bezúdržbové prevedenie, antikorózna úprava, atď.).
  • Vylepšená aktívna bezpečnosť:
    • Systém pohonu Super Select 4WD II (s redukciou), s elektronickým priradením pohonu 4WD, nastaviteľným prostredníctvom kruhového ovládača v kabíne.
    • Torzná tuhosť úplne nového rámu podvozka teraz o 7 % vyššia.
    • Optimálne vyladenie sústavy zavesenia kolies.
    • Teraz doplnená funkcia varovania pri opustení jazdného pruhu, systém TSA pre bezpečnosť jazdy pri ťahaní prívesu a systém pre ľahké rozbiehanie do kopca.
    • V ponuke teraz xenónové svetlomety (s integrovanými LED svetlami pre denné svietenie a bi-xenónovými hlavnými svetlometmi) zabezpečujúce mimoriadne dobrú viditeľnosť za zimného šera alebo pri jazde v noci.
  • Vyššia úroveň pasívnej bezpečnosti (ďalšie posilnenie patentovanej technológie MMC označovanej RISE, kolenný airbag vodiča).
  • Nové prvky výbavy, ako napr. (závisí od modelu a konkrétneho trhu):
    • Zadná parkovacia kamera,
    • Inteligentný systém bezkľúčového ovládania centrálneho zamykania so spínačom START/ STOP,
    • Tempomat s nastaviteľným obmedzovačom rýchlosti,
    • Duálna automatická klimatizácia,
    • Páčky radenia pod volantom,
    • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant,
    • Digitálny audiosystém s rádiom (DAB),
    • USB vstup,
    • a ďalšie…

Dynamické stvárnenie

Keď Mitsubishi Motors predstavilo v roku 2005 štvrtú generáciu modelu L200, na trhu sa objavil robustný, odolný a schopný jednotonový pick-up, ktorý sa mohol pochváliť dizajnom exteriéru pripomínajúcim skôr vozidlá kategórie SUV…


... Štylistické stvárnenie bolo skutočne kľúčovým prvkom koncepcie športovo úžitkového terénneho pick-upu „Sport Utility Truck“, ktorú toto vozidlo predstavilo zákazníkom v podobe kabíny jednoznačne inšpirovanej vynikajúcim závodným vozidlom Pajero/Montero Evolution určeným do terénu, s hladkým začlenením ložnej plochy do celkovej hmoty vozidla a využitím už charakteristickej krivky v tvare písmena „J“ medzi kabínou a ložnou plochou (pri verzii Double Cab). Pre tradičný krabicovitý pick-up už tu nebolo miesto.

Trh sa postupne zmenil a zákazníci začali vyžadovať presvedčivejší štýl. Konštrukčné oddelenie MMC muselo súbežne pracovať na aerodynamike – a s úspechom, keďže parameter Cd poklesol na 0,40 (oproti 0,46 pri L200 predchádzajúcej generácie) – a rovnako na rozumnej hmotnosti kvôli dosiahnutiu vynikajúceho pomeru výkonu a hmotnosti (10,36 kg/k*) i optimálnym obostavaní priestoru – to všetko v snahe znížiť spotrebu paliva a emisie CO2.

* Verze Double Cab 2,4 DiD MIVEC AS&G 4WD M/T


L200 piatej generácie si zachovala kabínu spojenú s ložným priestorom a rovnako jemne zaoblené tvary predchodcu s prepracovanou modeláciou a povrchovými úpravami: atletické tvary plnej dynamiky, predstavené v roku 2014 v podobe konceptu GR-HEV, ktorý evokuje postavu vypracovaného atléta s charakteristickou a opticky pútavou krivkou v tvare písmena „J“, evokujúcu pohyb.

Zhodný výrazový motív sa uplatňuje aj pri pohľade spredu, kde zaujme zaoblená grafická skladba s úhľadne modulovanými krivkami a energickým vyjadrením šírky a hmoty, či už hovoríme o štylistickom stvárnení línií medzi logom s tromi diamantmi v maske chladiča a výkonnými xenónovými svetlometmi (s vstavanými LED svetlami pre denné svietenie a bi-xenónovými hlavnými svetlami) alebo masívnych nárazníkoch vytvarovaných tak, aby čo najlepšie vyjadrovali svoju ochrannú funkciu.

Peknými tvary zaujme aj samotný ložný priestor – avšak bez nutnosti zhoršenia úžitkových vlastností – so zadnými združenými svetlami pretiahnutými do strán alebo nápadným nárazníkom (na prianie), ktoré vyzerá akoby vyfrézovaný z jediného kusu kovu.

Súčasťou širokej škály originálneho príslušenstva od MMC, korešpondujúceho s konceptom GR-HEV z roku 2013 (ktorý v mnohom naznačil, ako by mohla vyzerať aj noví L200), bude aj štýlový hard top typu „full box“:

Premyslené úžitkové vlastnosti

Oproti predchádzajúcej generácii budú mať všetky varianty novej L200 kratší rázvor a ponúknu interiér pýšiaci sa dĺžkou s jednou z najlepších hodnôt danej kategórie, avšak bez obetovania úžitkových parametrov ložnej plochy. To platí obzvlášť pre verziu Double Cab, kde vďaka výraznému napojeniu v tvare písmena „J“ medzi kabínou a ložnou plochou bolo možné vytvoriť veľkorysý priestranný interiér a súčasne ponúknuť množstvo miesta pre náklad pri veľmi malom (2 cm) náraste celkovej dĺžky (technické špecifikácie viď nižšie).


Nová L200 sa stále radí do „päťmetrovej triedy“ (verzia Double Cab s dĺžkou 5205 mm), čo napomáha pri parkovaní a manévrovaní (so stále najmenším polomerom otáčania v danej triede – iba 5,9 m), ale i k zníženiu hmotnosti, čo je kľúčový faktor s dopadom na spotrebu paliva, a teda i nižšie emisie CO2. To všetko sa následne odráža v nízkych prevádzkových nákladoch, po ktorých podnikatelia i živnostníci často volajú.

Z uvedených rozmerov sa konštruktérom MMC podarilo i tak vykúzliť dlhú ložnú plochu (1520 mm), zodpovedajúcu 29,2 % celkovej dĺžke vozidla, čo je hodnota podobná konkurenčným modelom*, z ktorých všetky sú dlhšie.

*28,5 až 29,6 %

Ložná plocha je zároveň o niečo hlbšia (až 475 mm pri novej L200 oproti 460 mm pri predchádzajúcej generácii).

Vďaka premyslenej konštrukcii (široké uplatnenie plechov z vysokopevnostnej ocele*, pevnejší podvozkový rám, atď.) sa podarilo udržať hmotnosť v rozumných medziach (iba 1875 kg pri verzii Double Cab 2,4 DI-D MIVEC AS&G 4WD M/T) a zároveň umožniť ťahanie prívesov s hmotnosťou až 3100 kg (v závislosti od modelu) pri celkovom zvýšení tuhosti, zlepšení pasívnej bezpečnosti a zlepšení parametrov hluku, vibrácií a chvenia.

*21 % plechov z oceli pevnostnej triedy 440 MPa alebo vyšší, tj. 9% nárast oproti L200 predchádzajúcej generácie (pri verzii Double Cab).


Legenda k obr:
Corrosion-resistance steel plates - Nekorodujúce oceľové plechy
Standard steel plates - Štandardné oceľové plechy

Pre živnostníkov či majiteľov používajúcich vozidlo aj vo voľnom čase je dôležité taktiež to, že využitie nehrdzavejúcich oceľových plechov* v kabíne a na ložnej ploche spoločne s širším využitím tesniaceho materiálu napomôže potlačiť dlhodobú degeneráciu materiálov a prinesie zlepšenie oproti samotnej antikoróznej úprave (v Európe štandardne 12-ročná záruka).

* Na základe hmotnostného pomeru: 62 % predstavujú plechy z nehrdzavejúcej ocele, tj. 12% nárast oproti L200 predchádzajúcej generácie (pri verzii Double Cab).

Prepracovaný interiér

Prepracované konštrukčné riešenie MMC sa dobre uplatnilo i v interiéri novej L200, či už ide o praktický prístup do vozidla alebo pohodlie, rovnako tak ako viditeľnosť, priestrannosť a prvky výbavy.

Nová L200, v Európe v ponuke vo verziách Double Cab a Club Cab, víta pasažierov novým spôsobom otvárania dverí (v prípade verzie Club Cab, kde sú novo delené dvere, tj. 4 samostatné dvere). Hlavné predné dvere sú doplnené zadnými zapustenými dvermi menších rozmerov a so závesmi vzadu, čo napomohlo k jednoduchšiemu nastupovaniu a vystupovaniu osôb (i nakladaniu vecí) bez prekážajúcich B-stĺpikov uprostred.

Vo vnútri si potom užívatelia, či už čisto pri práci nebo i vo voľnom čase, všimnú priestrannejšiu kabínu s väčším miestom pre hlavu i v oblasti ramien na predných sedadlách, resp. väčším priestorom pre nohy vzadu.


Legenda k obr:
Front seat headroom: Vertikálna priestrannosť na predných sedadlách
Leg room: Priestrannosť v pozdĺžnom smere (miesto pre nohy)
Shoulder room: Priestrannosť v oblasti ramien
Seatback angle: Sklon operadiel


Užívatelia L200 taktiež nepochybne ocenia výrazné úpravy polohy za volantom oproti predchodcovi – tu sa uplatnili praktické skúsenosti a názory zákazníkov, ktoré sa odrazili v celom rade vylepšení ergonómie, ako napr.:

  • Širšie a dlhšie výplne čalúnenia i samotné operadlá,
  • Výraznejšie bočné vedenie sedadiel,
  • Mäkší materiál sedákov a ich vyššia pružnosť,
  • Výškové a pozdĺžne nastavenie volantu,
  • Z pozície za volantom jasne viditeľná predná hrana kapoty,
  • Konštrukcia stĺpikov zmenšujúca mŕtve uhly – vpredu, po stranách i vzadu,
  • Menej rušivé lišty stieračov (teraz ploché).

Kombinácia všetkých vyššie uvedených riešení, spoločne s upraveným prevodom riadenia a malým polomerom otáčania (najnižším v danej triede), tak dôležitým pre pohyb v meste, jasne prispeje k jednoduchšiemu zvládnutiu náročných pracovných dní všetkých podnikateľov a živnostníkov.


Po stránke dizajnu bolo cieľom návrhárov ešte viac zdôrazniť koncepciu „Sport Utility Truck“ a zvýšiť úroveň vnímanej kvality, pohodlia a bezpečnosti, ale tiež predstaviť nové prvky výbavy (viď technické špecifikácie nižšie).

Ak si vezmeme ako optický referenčný bod stredový panel, zo symetrických tvarov úplne novej prístrojovej dosky ihneď cítime ukľudňujúcu jednoliatosť – od obkladov dverí až po stredovú konzolu – navyše akcentovanú kvalitnejším materiálom v tlmenom čiernom a šedom tóne.

V súlade s celkovým zvyšovaním kvality sa v novej L200 bohato uplatňujú už na pohľad kvalitné materiály dekorov, ako sú napr. obkladové panely v klavírnom čiernom laku alebo chrómové dekory na stredovej konzole, na stredovom panely a okolo spínačov elektrického ovládania okien. Pri verziách s pohonom všetkých kolies je konštrukčná a dizajnová elegancia nového jednotonového pick-upu od Mitsubishi korunovaná voličom jazdných režimov, rovnako v klavírnom čiernom laku.

Pôžitok z pohodlnejšej jazdy, ktorý si užívatelia L200 môžu vychutnávať behom náročných pracovných dní, bol ešte zvýši vďaka rozsiahlym konštrukčným analýzam v rámci oddelenia MMC Engineering, čo sa okrem iného odrazilo v 7% náraste torznej tuhosti v prospech ovládateľnosti a stability, ale rovnako i potlačenie hluku, vibrácií a chvenia pre tichšie prostredie v kabíne vozidla.

Spoločne s vyššou tuhosťou rámu podvozka, kabíny a ložnej plochy boli strategicky rozmiestené materiály pohlcujúce hluk a ďalšie prvky k utlmeniu vibrácií v záujme ešte tichšieho a pohodlnejšieho interiéru.

Majitelia L200 sa v neposlednom rade môžu tešiť na celý rad nových prvkov výbavy, kam okrem iného patria:

  • Xenónové svetlomety (s integrovanými LED svetlami pre denné svietenie a bi-xenónovými hlavnými svetlami),
  • Zadná parkovacia kamera,
  • Inteligentný systém bezkľúčového ovládania centrálneho zamykania so spínačom START/ STOP,
  • Tempomat s nastaviteľným obmedzovačom rýchlosti,
  • Duálna automatická klimatizácia,
  • Páčky radenia pod volantom,
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant,
  • Digitálny audiosystém s rádiom (DAB),
  • USB vstup.

Aktívna bezpečnosť

L200 piatej generácie sa opäť drží architektúry s karosériou na podvozkovom ráme, nevyhnutnej pre náročné prevádzkové potreby pick-upu (vysoké užitočné zaťaženie, ťahanie prívesov a pod.). Nová generácia sa oproti predchádzajúcej pýši modernizovaným rámom podvozka.


Pri návrhu vysoko odolnej a robustnej konštrukcie bol kladený dôraz i na oblasť bezpečnosti – predná konštrukcia teraz lepšie pohlcuje energiu čelného nárazu; uplatňuje sa tu vylepšená verzia patentovanej bezpečnostnej technológie MMC označovanej ako RISE* s priestorom pre cestujúcich vysoko odolným voči prípadnej deformácii v prípade nárazu; k lepšej ochrane pri náraze napomáha predĺženie a zosilnenie bočného nosníku v prednej časti a tiež posilnenie priečniku rámu.

Systémy aktívnej bezpečnosti v L200 dopĺňa i niekoľko ďalších prvkov výbavy, ako napr.:


  • Kolenný airbag vodiča (celkom 7 airbagov v celej kabíne)
  • Funkcia varovania pri opustení jazdného pruhu (LDW)
  • Systém TSA pre bezpečnosť jazdy pri ťahaní prívesu
  • Systém pre ľahké rozbiehanie do kopca
  • Xenónové svetlomety (s integrovanými LED svetlami pre denné svietenie a bi-xenónovými hlavnými svetlami) zabezpečujúce mimoriadne dobrú viditeľnosť za zimného šera alebo pri jazde v noci.

Tieto nové bezpečnostné prvky dopĺňajú ďalšie systémy, ako napr. systém aktívneho riadenia stability a trakcie, núdzový brzdový asistent, bezpečnostný systém prednostného brzdenia (BOS), ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily, systém signalizácie núdzového brzdenia, atď.

* skr. Reinforced Impact Safety Evolution; systém MMC, ktorý prináša zásadný posun v komplexnej ochrane cestujúcich v prípade nárazu, a to vďaka rozptyľovaniu energie nárazov (zo strany alebo zozadu) a riadenej deformácii v záujme čo najlepšej ochrany pasažierov.

Na spevnených vozovkách i v teréne

Jednotonový pick-up L200 ako dokonalé viacúčelové vozidlo musí umožňovať jazdu v akomkoľvek teréne, a to pri zachovaní jazdnej dynamiky, pohodlia a samozrejme i bezpečnosti. Východzím bodom je už spomínaný úplne nový podvozkový rám, teraz vykazujúci o 7 % vyššiu torznú tuhosť, umožňujúci sústave zavesenia kolies ponúknuť výborné jazdné vlastnosti a stabilitu bez ďalších konštrukčných úprav.

Nová L200, kladúca mimoriadny dôraz na odolnosť a spoľahlivosť, si všeobecne zachovala rovnaké usporiadanie podvozka ako jej predchodca, tj. dvojité lichobežníkové zavesenie a vinuté pružiny na prednej náprave / listové perá vzadu (kvôli mimoriadnym nárokom pri vysokom zaťažení).

Pri verziách 2WD i 4WD sa upravila pozícia listových pier novej konštrukcie a rovnako sa zväčšila ich dĺžka. Na prednej náprave sa zväčšil priemer stabilizátorov a rovnako bolo odladené samotné zavesenie kolies. Uvedené úpravy sa odrazili na vyššom pohodlí na spevnených vozovkách i vo väčšej stabilite pri jazde v teréne.

V rovnakom duchu prebehli ďalšie úpravy:

  • Boli upravené stabilizátory prednej nápravy.
  • Bola optimalizovaná tuhosť pružín (vpredu i vzadu) i charakteristika tlmenia používaných tlmičov.
  • Konštruktéri použili robustnejšie uchytenie karosérie.
  • Použitý strmší prevodový pomer riadenia znižuje námahu vodiča.
  • Ďalej bol optimalizovaný účinok posilňovača riadenia s cieľom zabezpečiť najmä lepšiu spätnú väzbu riadenia i lepšiu ovládateľnosť a stabilitu.
  • Upravila sa brzdová sústava, teraz s kratšou dráhou pedálu a mäkším chodom bŕzd.


Všetky uvedené vylepšenia prispeli k vyššej kvalite jazdy po hladkých cestách i v teréne, kde nová L200 vyťahuje rovnaké triumfy ako jej predchodca: systém pohonu „Super Select 4WD II“ – permanentný pohon všetkých štyroch kolies od MMC s redukčnou prevodovkou*, teraz s možnosťou pohodlnej aktivácie elektronickým kruhovým ovládačom na stredovej konzole. K lepšej ovládateľnosti prispieva i delenie krútiaceho momentu medzi nápravy v pomere 40:60.

* V závislosti od konkrétneho trhu a modelu; k dispozícii i modernizovaný systém Easy Select s priraditeľným pohonom všetkých kolies.

Systém Super Select (teraz „Super Select 4WD-II“) od Mitsubishi Motors, pôvodne vyvinutý pre model Pajero/Montero/Shogun, umožňuje vodičovi zvoliť najvhodnejšie nastavenie rozdeľovacej prevodovky podľa aktuálneho terénu a jazdných podmienok. Prepínať je možné medzi pohonom 2WD a 4WD bez nutnosti zastavovať vozidlo (až do rýchlosti 100 km/h), a to na akomkoľvek povrchu.

Hlavným triumfom systému Super Select je voľba „4H“ pre permanentný pohon všetkých kolies. Voľba, ktorá je v danom segmente stále výnimočná, najmä v kombinácii so schopnosťou redukčnej prevodovky, môže byť aktivovaná za akejkoľvek rýchlosti jazdy (v rámci zákonných obmedzení) a na ľubovoľnom povrchu.


V prípade pick-upu L200 systém Super Select 4WD II výrazne zlepšuje trakčné schopnosti pri jazde s prázdnou korbou. Súčasťou systému je uzávierka medzinápravového diferenciálu, ktorá zabezpečuje mimoriadne schopnosti pri jazde v teréne, ale súčasne i reguluje rozdelenie hnacieho momentu medzi nápravami v režime „4H“, kedy prispieva k vynikajúcej ovládateľnosti a ľahkej jazde na najrôznejšom povrchu, od asfaltiek až po klzké lesné cesty.

Oproti niektorým konkurenčným riešeniam je systém Super Select vybavený i možnosťou redukcie („4LLc“) pre ozajstnú terénnu jazdu, zatiaľ čo uzávierka diferenciálu zadnej nápravy napomáha k maximálnym záberovým schopnostiam na sypkom povrchu (k dispozícii podľa trhu a konkrétneho modelu), čím prispieva k celkovo mimoriadnym schopnostiam jazdy mimo spevnený terén – vrátane maximálnej brodivosti až do 600 mm:


Legenda k obr:
Approach angle - Nájazdový uhol vpredu
Ground clearance - Svetlá výška
Ramp breakover angle - Prejazdový uhol
Departure angle - Nájazdový úhol vzadu

MIVEC Diesel

Mitsubishi Motors Corporation považuje za spoločenskú zodpovednosť ponúkať vozidlá s čo najnižšími dopadmi na životné prostredie, a to bez ohľadu na konkrétny automobilový segment.

S tým potom súvisia priekopnícky vývoj elektromobilov (EV) a hybridných vozidiel typu Plug-in (PHEV). A rovnako úsilie vynakladané v oblasti aerodynamiky a čo najväčších hmotnostných úspor.

A v neposlednom rade sem patrí i vývoj úplne nového rada vznetových motorov MIVEC Diesel, ktoré sa objavujú pod kapotou nového pick-upu L200 s najmodernejším variantom motora 2,4 litra s typovým označením „4N15“.

Agregát „4N1“, po prvý raz predstavený v roku 2010 a teraz ponúkaný na európskych trhoch v modeloch ASX, Lancer a Outlander, vzišiel zo spoločného vývoja Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Predstavuje mimoriadne úsporný a „nízkoemisný“ rad vznetových štvorvalcov s celohliníkovou konštrukciou, ventilovým rozvodom 16v DOHC a rozvodom paliva typu common rail s priamym vstrekovaním, chváliaci sa jednou z najnižších hodnôt kompresného pomeru v celom odvetví (15,5:1 pri motore s objemom 2,4 litra pre L200).

Vďaka takto nízkemu kompresnému pomeru bolo možné vyvinúť celohliníkový blok motora a využiť i ďalšie odľahčené materiály, čo sa odrazilo vo výraznom znížení celkovej hmotnosti, nízkej hladine hluku, vibrácií a chvenia i celkovej úspornosti, k čomu prispel i vlastný systém premenného časovania ventilov „MIVEC“ (na strane sania), turbodúchadlo s variabilnou geometriou a technológia vypínania motora Auto Stop & Go (dostupnosť tejto technológie závisí od konkrétneho modelu a trhu).

S ohľadom na lepšie využitie nového úsporného motora MIVEC Diesel MMC pripravila pre L200 piatej generácie dve nové prevodovky:

  • Šesťstupňovú manuálnu prevodovku: Úplne nová jednotka bola vyvinutá s cieľom znížiť spotrebu paliva/ emisie, ponúknuť krátku dráhu radenia a hladký chod radiacej páky, rovnako tak ako nižšiu hlučnosť a vibrácie.
  • Päťstupňová automatická prevodovka s režimom sekvenčného radenia „Sport“: Novo vyvinutá automatická prevodovka so zladeným pomerom medzi výkonom, hmotnosťou a nákladmi sa používa aj pri modeli Pajero/Montero/Shogun s cieľom uľahčiť údržbu (predtým servisní interval 80 tis. km, teraz bezúdržbové prevedenie) a zlepšiť jazdné vlastnosti (nová kvapalina pre automatické prevodovky s nízkou viskozitou zlepšuje štarty za nízkych teplôt, obmedzuje drhnutie s dopadom na nižšiu spotrebu paliva a rovnako predlžuje životnosť).

Motor typu 4N15 tak dokáže zabezpečiť nielen vysoký krútiaci moment a potentnú dynamiku, ale tiež vynikajúco napĺňať ekologické krédo MMC pri poklese emisií CO2 (podľa homologácie EU) z min. 199 g/km* (pri L200 odchádzajúcej generácie) na min. 169 g/km v prípade novej L200 (oproti 180 až 265 g/km pri konkurenčných modeloch).


* 199 až 234 g/km

  Zdvihový objemMax. výkon,Max. krútiaci momentEmisie CO2
Menej výkonná verzia 2440 cm3 154 k
pri 3500 ot/min
380 Nm
pri 1500-2500 ot/min
169 až 193 g/km
Výkonnejšia verzia 2440 cm3 181 k
pri 3500 ot/min
430 Nm
pri 2500 ot/min
169 až 193 g/km

Tento konštrukčný úspech (a súvisiace údaje o spotrebe paliva) vyznejú ešte zaujímavejšie, ak zvážime, že nová L200 ponúka komplexnejšiu výbavu než jej predchodca, aby uspokojila rastúci dopyt zákazníkov po rôznych prvkoch výbavy (resp. naplnila požiadavky dané predpismi), ale súčasne ponúkla i vyššie schopnosti v náročnom režime prevádzky (najvyššia prípustná hmotnosť prívesu teraz predstavuje 3 100 kg, atď.).

… Aj keď je celková koncepcia v celom odvetví už etablovaná (jednotonový pick-up s rámovou konštrukciou), veľmi sa oplatili moderné konštrukčné postupy MMC v oblasti pohonných jednotiek, aerodynamiky, ľahkých/vysoko odolných materiálov, hmotnostných úspor* a obostavania priestoru, čím sa v tomto automobilovom segmente otvorila úplne nová kapitola, podobne ako dnes už môžeme pozorovať v ďalších segmentoch trhu.

*max. 1875 kg pri novej L200 oproti max. 1950 až 2400 kg pri konkurenčných modeloch.

Prevádzkové náklady

Pre užívateľov jednotonových pick-upov, často z radov malých nezávislých podnikateľov a živnostníkov, sú nanajvýš dôležité prevádzkové náklady.

Preto sa už v raných fázach vývoja novej L200 kládol dôraz na rad opatrení, ako je napr.:

  • Nižšia spotreba paliva a najlepšie parametre CO2 v danej triede (viď vyššie),
  • Predĺženie intervalu výmeny oleja z predchádzajúcich 15 tis. na 20. tis. km,
  • Predĺženie intervalu kontroly vôle ventilov z 30 tis. na 60 tis. km,
  • Predĺženie intervalu výmeny chladiacej kvapaliny motora z 60 tis. na 180 tis. km,
  • Bezúdržbová rozvodová reťaz,
  • Servisný interval automatickej prevodovky predtým 80 tis. km, teraz bezúdržbové prevedenie,
  • Používa sa 62 % plechov z nehrdzavejúcej ocele, tj. nárast o 12 % oproti predchádzajúcej generácii (vyjadrené v hmotnostnom pomere – verzia Double Cab)
  • Širšie využitie tesniacich materiálov,
  • a ďalšie…

Dovozca SR: M Motors SK s.r.o., Panónska cesta 33, 851 04 Bratislava
www.mitsubishimotors.sk