Tlačové správy WWW.MITSUBISHIMOTORS.SK
Informácie sú platné ku dňu 19.8.2017

Paříž, 2. 10. 2014Tlačová správa

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV - Plug-in hybridný elektromobil

Presne dva roky po svetovej premiére na parížskom autosalóne 2012 môže Outlander PHEV osláviť na tohtoročnom Parížskom autosalóne (Mondial de l’Automobile) svoje prvé úspechy v Európe (celkovo 20 900 predaných vozidiel od začiatku predaja k 1-septembru 2014) či už v rámci sériovej výroby alebo vo farbách závodných špeciálov nasadených priamo v náročnej Asia Cross Country Rally 2014.

Nové hranice

Automobilka Mitsubishi Motors Corporation (MMC) už dlhodobo presadzuje priekopnícke technológie a pýši sa prítomnosťou na viac než 160 trhoch celého sveta. Je preto skvele pripravená chopiť sa štrukturálnych zmien dopadajúcich na celosvetový automobilový priemysel, či už z geografického alebo ekologického hľadiska.

Výrobcovia dnes čelia špecifickému dopytu na rozvojových trhoch (kde sú požadované cenovo dostupné, avšak robustné a moderné automobily) i na opäť rastúcich vyspelých trhoch (downsizing, ľahšie a hospodárnejšie vozidlá). MMC preto pragmaticky sústredila svoje konštrukčné zdroje do nových riešení, ktoré na tieto nové potreby zákazníkov reagujú, vrátane jasne daných cieľov (napr. 20 % elektromobilov a plug-in hybridných vozidiel do roku 2020).

MMC stavia na vlastných viac než štyridsaťročných skúsenostiach s výskumom a vývojom na poli elektromobilov (už od roku 1966) – vrátane architektúry elektromobilov, pohonných jednotiek, akumulátorov a systémov pohonu. S modelom Outlander PHEV teraz MMC začína predstavovať svoju novú paletu plug-in hybridných elektromobilov. Model Outlander PHEV, po prvý raz odhalený v septembri 2012 na autosalóne v Paríži, sa v januári 2013 predstavil na japonskom trhu. Od tej doby sa postupne v niekoľkých vlnách začal predávať na európskych trhoch, najskôr v októbri 2013 v Holandsku, Švajčiarsku, Nórsku a Švédsku. Od začiatku roku 2014 začali prúdiť ďalšie objednávky z väčšiny európskych trhov, kde sa zatiaľ predalo celkom 11 893 vozidiel (január až august 2014).

MMC má v pláne dosiahnuť vo svojom japonskom závode Okazaki objem výroby viac než 50 tisíc vozidiel, pričom najväčším trhom bude európsky kontinent.

Duálna architektúra

Outlander PHEV nevznikol úpravou existujúceho vozidla s klasickým spaľovacím motorom, avšak nepredstavuje ani čisto plug-in hybridnú technológiu; Outlander PHEV je tretím variantom v rámci rodiny nového Outlandera – popri verziách so zážihovým a vznetovým motorom.

Model takto koncipovaný už od začiatku vývojového programu nového Outlandera využíva pokrokovú konštrukčnú stratégiu MMC označovanú ako „duálna architektúra“, čím sa de facto stáva prvým tradičným vozidlom od veľkého výrobcu, ktorý bol od začiatku vyvíjaný tak, aby umožňoval použitie bežného spaľovacieho motora alebo plug-in hybridného pohonu.

Outlander PHEV je produktom výhradne vlastného vývoja (vrátane elektronického „mozgu“ – operačného systému PHEV) a súčasne i prvým plug-in hybridným elektromobilom so (stálym) pohonom všetkých kolies, dvojicou elektromotorov a schopnosťou vyrábať elektrinu pre vlastný pohon, umožňujúcim pohodlne prepraviť päticu cestujúcich a 463 litrov batožiny s dojazdom až 824 km pri veľmi skromných dopadoch na životné prostredie a s emisiami CO2 iba 44 g/km (údaj podľa homologácie EÚ).

Najdôležitejšie rysy

  • Crossover s pohonom všetkých kolies a dvojicou elektromotorov („Twin motor 4WD“), vlastným dobíjaním a architektúrou postavenou na elektromobile (elektronické riadenie bez mechanickej väzby, bez prevodovky atď.).
  • Prvé vozidlo využívajúce „duálnu architektúru“, tj.: od začiatku vyvíjané tak, aby umožňovalo použitie bežného spaľovacieho motora A technológiu plug-in hybridného pohonu.
  • Výber z toho najlepšieho:
    • Technológia elektromobilu odvodená od modelu i-MiEV (nulové výfukové emisie CO2, maximum krútiaceho momentu už od nulových otáčok, tichý chod, inteligentná automatická správa energií atď.).
    • Technológia 4WD odvodená od modelu Lancer Evolution (aktívna bezpečnosť za všetkých klimatických podmienok atď.).
    • Pohodlie SUV odvodené od modelu Pajero/Montero/Shogun (veľký vnútorný priestor a variabilita, objem batožinového priestoru, zvýšená poloha za volantom s dobrým výhľadom atď.).
  • Voľba zážihového spaľovacieho motora namiesto vznetového (celosvetové predaje, rozmery, úspory hmotnosti, parametre hluku, vibrácií a chvenia, atď.
  • Priestorové usporiadanie bez kompromisov (batožinový priestor s objemom 463 litrov atď.)
  • Vysoká úroveň bezpečnosti:
    • Permanentný elektrický pohon všetkých štyroch kolies s dvojicou elektromotorov + systém S-AWC (Super-All Wheel Control) + nízke ťažisko + vynikajúce rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou v pomere 55:45
    • Päťhviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP
    • Bezpečnostné asistenčné systémy
  • Automatický výber (alternatívnych) jazdných režimov podľa aktuálnych jazdných podmienok
  • Viac možností dobíjania (počas jazdy, rekuperáciou, v režime dobíjania, klasické dobíjanie prostredníctvom zásuvky, rýchle dobíjanie zo zásuvky)
  • Dlhý dojazd (celkový dojazd 824 km v kombinácii všetkých jazdných režimov)
  • Nízke ekologické dopady (emisie CO2 iba 44 g/km – spotreba 1,9 l/100 km)
  • Nositeľ rôznych ocenení – titul RJC v kategórii „Technológia roku 2014“ a „Cena za inovácie – 2013/2014 Japonské vozidlo roka“ na domácom trhu.

Základný prehľad:

Usporiadanie:

  • Vpredu:
    • Elektromotor + menič napätia (60 kW/82 k, 137 Nm)
    • Generátor elektriny
    • Benzínový motor 2,0 l DOHC s variabilným časovaním sacích ventilov MIVEC (89 kW/121 k, 190 Nm)
    • Jednotka riadenia výkonu
  • Uprostred, pod podlahou:
    • Lítium-iónový akumulátorový modul, kapacita 12 kWh, 80 článkov, 300 V, chladenie vzduchom
    • Palivová nádrž 45 l (oproti 60 l v prípade Outlandera 4WD so spaľovacím motorom)
  • Vzadu:
    • Elektromotor + menič napätia (60 kW/82 k, 195 Nm)
    • Riadiaca jednotka pre zadný elektromotor

Pokročilý operačný systém (PHEV OS), vyvinutý na základe systému MiEV OS používanom v modeli i-MiEV

Čistý elektrický režimSériový hybridný režimParalelný hybridný režim
Maximum energie z akumulátora
(na predný a zadný elektromotor)
až 60 kW
(s rozdelením medzi predný a zadný elektromotor)
až 60 kW
(s rozdelením medzi predný a zadný elektromotor)
až 60 kW
(s rozdelením medzi predný a zadný elektromotor)
Maximum energie z generátora
(do akumulátora cez spaľovací motor)
0 až 60 kW
(dobíjanie akumulátora aktivácia na 3 až 10 min.)
až 60 kW
Maximum energie ze spaľovacieho motora
(na predné kolesá)
0 0 až 89 kW

Pozn.: Sústava pohonu v Outlanderi PHEV nikdy nevyužíva maximálny možný výkon všetkých komponentov súčasne – systém PHEV OS namiesto toho vždy volí optimálnu kombináciu jazdných režimov i komponentov hnacieho ústrojenstva v závislosti na aktuálnych jazdných podmienkach a s dôrazom na hospodárne využitie energie. Z tohto dôvodu tu nemôžeme špecifikovať „najvyšší celkový výkon“.

K dispozícii sú tri režimy pohonu – automaticky volené prostredníctvom operačného systému PHEV:

  • „Čistý elektrický jazdný režim“ (rýchlosťou až 120 km/h – kde to povoľuje zákon)
    • Vozidlo poháňajú elektromotory na prednej a zadnej náprave (tj. permanentný elektrický pohon všetkých štyroch kolies)
    • Energia sa čerpá z akumulátora
  • „Sériový hybridný režim“
    • Vozidlo stále poháňajú elektromotory na prednej a zadnej náprave (tj. stále ide o permanentný elektrický pohon všetkých štyroch kolies)
    • Spúšťa sa klasický spaľovací motor k pohonu generátora elektriny, ktorý sa stará o dobíjanie akumulátora počas jazdy
    • Automatická aktivácia – max. 3 až 10 min.
      • Pri rýchlostiach nad 120 km/h (kde to povoľuje zákon)
      • Potreba náhleho zvýšenia výkonu (nad 60 kW)
    • Systém prednastavený tak, aby čo najčastejšie (resp. čo najskôr) prepínal späť do čisto elektrického jazdného režimu
    • Spaľovací motor sa okrem toho presne aktivuje tak, aby udržiaval v optimálnom stave katalyzátor výfukových plynov
  • „Paralelný hybridný režim“
    • Vozidlo poháňa spaľovací motor (prenos výkonu na kolesá prednej nápravy prostredníctvom jednotky riadenia výkonu s viacerými režimami
    • Spaľovaciemu motoru pomáha zadný elektromotor
    • Aktivuje sa automaticky pri rýchlostiach nad 120 km/h (v závislosti od stavu dobitia akumulátora)
    • Systém je prednastavený tak, aby čo najčastejšie (resp. čo najskôr) prepínal späť do sériového hybridného režimu (alebo čisto elektrického jazdného režimu pri rýchlostiach do 120 km/h)
    • Spaľovací motor sa rovnako zapája do dobíjania prostredníctvom generátora energie, kedy sa využíva nepotrebná rezerva krútiaceho momentu

Rôzne možnosti dobíjania:

  • Automatické dobíjanie „za jazdy“, v „sériovom hybridnom“ režime a v „paralelnom hybridnom“ režime
  • Štandardná palubná nabíjačka „do zásuvky“ v duálnom prevedení:
    • Klasické dobíjaní (cca. 5 hodín pre plné nabitie (230 V, 10 A), resp. cca. 3 hodiny s dobíjacím káblom Mode 3)
    • Rýchle dobíjanie (cca. 30 min. pre dobitie na 80 % kapacity)
  • „Režim dobíjania akumulátora“:
    • Aktivovaný vodičom (spínač na stredovej konzole)
    • Autonómne dobíjanie benzínovým motorom
    • Užitočné v situáciách, kedy nie je k dispozícii iný zdroj energie (v teréne a pod.)
    • Je možné ho aktivovať za jazdy aj pri stojacom vozidle
    • Je možné zabezpečiť dobitie na 80 % kapacity behom cca. 40 minút
  • Rekuperačné brzdenie (nie je možné ho regulovať v prípade, že je aktívny adaptívny tempomat (ACC))
    • Aktivuje sa v prípade uvoľnenia tlaku na brzdový pedál alebo pri brzdení
    • Mieru rekuperácie energie môže ovládať sám vodič:
      • Volič prevodovky v polohe „B“ s dvomi nastaviteľnými úrovňami
      • Šesť dielčich krokov nastavovaných prostredníctvom pádiel pod volantom

Ďalšie funkcie a vlastnosti elektromobilu:

  • „Úsporný režim akumulátora“:
    • Vodičom voliteľné prepínanie do „sériového hybridného režimu“ alebo „paralelného hybridného režimu“ s cieľom šetriť kapacitu akumulátora, aby bolo možné neskoršie napr. vchádzať do mestských centier s prísnym obmedzením emisií CO2 alebo do tichých rezidenčných štvrtí, alebo si jednoducho vychutnávať prírodu v úplnom tichu.
  • Sledovanie na diaľku pomocou WiFi a špeciálnej aplikácie na inteligentnom telefóne (v Európe k dispozícii prostredníctvom App Store, Google Play alebo webových stránok Mitsubishi Remote Control: http://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/)
  • Systém zvukového varovania chodcov (AVAS) pred prichádzajúcim vozidlom
  • Elektrické teplovodné vykurovanie (k dispozícii iba pre vybrané trhy a modely)
  • Osvetlená priehlbeň dvoj zásuvky pre dobíjanie (štandardné a rýchle) schované pod vekom – s ukazovateľom dobíjania (dvoj stavová kontrolka) a ukazovateľom aktuálneho stavu dobitia akumulátora
  • Štandardný tepelne izolovaný dobíjací kábel dĺžky 5 m, vrátane detekcie uzemnenia a bezpečnostného meradla
  • Systém pohonu PHEV podporuje protokol V2G (Vehicle-to-Grid) pre komunikáciu s inteligentnou energetickou sieťou (smart grid) – v Európe zatiaľ nie je k dispozícii.

Jedinečný pohon 4WD s dvojicou elektromotorov:

  • Nepoužíva sa žiadna prevodovka
  • Permanentný pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom nezávislého elektromotora na prednej i zadnej náprave
  • Elektronické riadenie sústavy 4WD prostredníctvom operačného systému PHEV
  • Aktivácia záberu predných kolies v „paralelnom hybridnom režime“ jednotkou riadenia výkonu s viacerými režimami
  • Optimálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou (východiskové nastavenie 60:40)
  • Systém riadenia pohonu všetkých kolies S-AWC (Super All Wheel Control) odvodený od modelu Lancer Evolution pre zvýšenie jazdnej stability a precízne ovládanie v súčinnosti s funkciou kontroly stáčania okolo zvislej osy aktivované systémom ABS
  • K dispozícii funkcia „4WD LOCK“ (pevné nastavenie pohonu všetkých štyroch kolies)
  • Akumulátorový modul zabudovaný pod podlahou uprostred vozidla pomáha znížiť ťažisko (-30 mm oproti Outlanderu so spaľovacím motorom) a prispieva k vynikajúcemu rozloženiu hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu (v pomere 55:45).

Všestrannosť SUV:

  • Vyššia poloha za volantom a lepší výhľad z vozidla
  • Svetlá výška: 190 mm
  • Najvyššia prípustná hmotnosť prívesu (brzdeného): 1500 kg bez obmedzenia.

Ďalší vývoj architektúry Outlandera:

  • Vyššia tuhosť karosérie – vedľajší prínos pomocného rámu akumulátorového modulu
  • Inak naladené odpruženie v záujme vyššieho jazdného pohodlia, stability a komfortnejších parametrov hluku, vibrácií a chvenia
  • Okná predných dverí hrubé 4,0 mm
  • Zvukotesné čelné sklo
  • Lepšia protihluková izolácia (aerodynamický hluk, ruchy od vozovky atď.)

Špičková bezpečnosť:

  • Ochrana v prípade nárazu:
    • Zosilnená konštrukcia spodnej časti karosérie, ktorá nesie vyššiu hmotnosť danú použitím akumulátorov a ďalšieho elektromotora
    • Štvorprvkový rám akumulátorového modulu spojený priamo s podvozkom
    • Akumulátorový modul umiestený bezpečne pod podlahou medzi nápravami
    • Päťhviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP
  • Trakčný akumulátor:
    • Jednotka chladenia využívajúca nezávislú klimatizačnú jednotku (chladenie vzduchom)
    • Štvorprvkový rám akumulátorového modulu spojený priamo s podvozkom
    • Nová utesnená konštrukcia akumulátorového modulu sústavy pohonu
    • Konštrukcia medzidna akumulátorového modulu používajúca tuhý tabuľový plech a pevný zváraný rám
    • Ochranné lakovanie medzidna akumulátorového modulu
    • Automatický vypínač aktivovaný v prípade nehody senzorom airbagov (predných, zadných alebo bočných)
    • Servisná zástrčka zabezpečujúca ochranu mechanikov behom údržby
  • Bezpečnostné asistenčné systémy:
    • Systém zvukového varovania chodcov (AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System) pred prichádzajúcim vozidlom
    • Systém zmierňovania následkov čelnej kolízie (FCM – Forward Collision Mitigation)
    • Systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu (LDW – Lane Departure Warning)
    • Adaptívny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control)

Bez kompromisov

  • Minimálne dopady na životné prostredie:
    • Výfukové emisie* CO2 na úrovni 44 g/km
    • Spotreba 1,9 l/100 km*
  • Maximálne úžitkové vlastnosti:
    • Min. dojazd 52 km / max. rýchlosť 120 km/h (kde to povoľuje zákon) v čisto elektrickom režime jazdy
    • Celkový dojazd 824 km (všetky jazdné režimy)*
    • Najvyššia prípustná hmotnosť prívesu 1500 kg (použitie bez obmedzení)
    • Batožinový priestor porovnateľný s Outlanderom poháňaným spaľovacím motorom (463 l, tj. iba o 14 litrov menej než bežný model v päťmiestnom usporiadaní)
    • Podobne priestranný interiér ako pri Outlanderi s klasickým spaľovacím motorom

*údaje podľa európskej homologácie

Dizajn a prvky výbavy*

  • Optická signatúra PHEV (môže platiť iba pre vybrané trhy a modely):
    • Špeciálna farba laku „technická strieborná“ (tj. ľadovcovo modrá metalická)
    • Špeciálne 18" disky kolies z ľahkej zliatiny
    • Špecifická chrómovaná mriežka v hornej a strednej časti masky chladiča
    • Spodné partie lakované vo farbe karosérie (nárazníky a prahy)
    • Chrómované vonkajšie kľučky dverí
    • Číre zadné združené svetlá s LED diódami
    • Veko zásuvky pre dobíjanie (vpravo vzadu)
    • Volič prevodovky pripomínajúci joystick
    • Jedinečné čalúnenie (vrátane krémovo bielej kože)
    • Obkladové panely s jedinečným dekórom (so vzhľadom „krištálovej vlákniny“)
    • Vysoko kontrastné ukazovatele na prístrojovom panely s meračom výkonu a multifunkčným displejom systému PHEV
    • Komunikačný displej MMCS (Mitsubishi Multi Communication) s funkciami sústavy pohonu PHEV
    • Ovládanie na diaľku Mitsubishi Remote Control – prostredníctvom špeciálnej aplikácie pre inteligentné telefóny.

Porovnanie verzií – Mitsubishi Outlander s pohonom PHEV oproti Outlanderu s klasickým spaľovacím motorom:

Outlander
PHEV
Pohon 4WD, päť miest
Outlander
2,0 CVT
Pohon 4WD, päť miest
Outlander 2,2 DI-D A/T
Pohon 4WD, päť miest
Celková hmotnosť** 1 810 kg1 490 kg1 585 kg
Objem batožinového priestoru
(pri päťmiestnom usporiadaní)**
463 l477 l477 l
Najvyššia prípustná hmotnosť prívesu (brzdeného)**1 500 kg1 600 kg2 000 kg
Výkon**- Spaľovací motor: 121 k
- Elektromotor vpredu: 82 k
- Elektromotor vzadu: 82 k
150 k150 k
Krútiaci moment**- Spaľovací motor: 190 Nm
- Elektromotor vpredu: 137 Nm
- Elektromotor vzadu: 195 Nm
195 Nm360 Nm
Dojazdová vzdialenosť*- Režim čistého elektromobilu:
52 km
- Celkom: 824 km
895 km 1035 km
Spotreba paliva (kombinovaná)*1,9 l/100 km6,7 l/100 km5,8 l/100 km
Emisie CO2 (kombinované)*44 g/km155 g/km153 g/km
Najvyššia rýchlosť (kde to povoľuje zákon)**170 km/h185 km/h190 km/h
Akcelerácia 0 – 100 km/h**11,0 s12,6 s11,7 s
Pružné zrýchlenie 120 – 140 km/h (kde to povoľuje zákon)**6,5 s7,2 s7,4 s

*podľa európskej homologácie
**údaje podľa merania MMC


Dovozca SR: M Motors SK s.r.o., Panónska cesta 33, 851 04 Bratislava
www.mitsubishimotors.sk