Tlačové správy WWW.MITSUBISHIMOTORS.SK
Informácie sú platné ku dňu 19.8.2017

Ženeva, 4. 3. 2014Tlačová správa

AUTOSALON ŽENEVA: Koncept XR-PHEV

Na autosalóne v Ženeve 2014 budeme svedkami Európskej premiéry konceptu Mitsubishi Motors označovaného ako "Koncept XR-PHEV".


Nový vývojový koncept prináša technológiu hybridného elektrického pohonu a šikovne kombinuje prvotriednu technológiu s nízkym dopadom na životné prostredie, vynikajúcu agilitu a nápadnú konštrukciu pripomínajúcu vozidlá typu kupé.

VÝVOJ PHEV - Rýchlo vpred

Koncept XR-PHEV (t.j. "X (cross) over Runner") po prvý raz predstavený v novembri 2013 na 43. ročníku autosalónu v Tokiu je ďalšou generáciou crossoveru nižšej strednej triedy (segment C) využívajúceho plug-in hybridný elektrický pohon (PHEV) Mitsubishi Motors poháňajúci predné kolesá a spájajúceho funkčnosť vozidla typu SUV so športovým dizajnom kupé – a zároveň neomylne stelesňuje potešenie z jazdy s nízkym dopadom na životné prostredie.


Dizajn pripomínajúci kupé – telo Atléta

Kľúčovou koncepciou stojacou za dizajnom vozidla Koncept XR - PHEV bolo stvárnenie atléta. Celkový výraz klinovitej charakteristickej línie a vpred sklonenej siluety je inšpirovaný dynamikou skloneného šprintéra štartujúceho z blokov. Svalnaté blatníky tesne obopínajúce ohromné pneumatiky spoločne s nízkou svetlou výškou, ktorá sa smerom dozadu mierne dvíha, jasne naznačujú agilné a všestranné jazdné schopnosti tohto konceptu.

Z predných partií sústreďujúcich pozornosť k logu zloženému z troch diamantov možno bezpochyby vyčítať dynamickosť a funkčnosť SUV. Rám masky chladiča začína už pod adaptívnymi svetlometmi a pružne sa prispôsobuje záhybom karosérie.

Do strechy konceptu XR - PHEV sú vstavané solárne panely slúžiace na dobíjanie batérie pre napájanie prídavného vybavenia. Na zadnej hrane strechy nájdeme spojler s premenlivým sklonom, ktorý mení svoje nastavenie podľa aktuálnych jazdných podmienok.

Koncept XR - PHEV, podobne ako všetky tri koncepčné vozidlá* spoločnosti MMC prestavané na autosalóne v Tokiu, prezentuje novú vizuálnu identitu značky, s ktorou sa budeme v najbližších rokoch postupne stretávať u všetkých nových crossoveroch a SUV modeloch od Mitsubishi Motors. Táto vizuálna identita, ktorej cieľom je symbolizovať funkčnosť a bezpečnosť typickú pre vozidlá typu SUV, je založená na vertikálnych prvkoch (chrómovaných alebo svetelných), ktoré akoby vystužujú predné partie vozidla po oboch stranách masky chladiča.

* Ďalšími dvoma koncepčnými vozidlami sú "Koncept GC - PHEV" a "Koncept AR", ktoré sa takisto prezentujú na autosalóne v Ženeve 2014


Stimulujúci interiér

Koncept XR - PHEV zaujme kokpitom zameraným na potreby vodiča a lákajúcim k športovej jazde.

Športové sedadlo vodiča ponúka príkladnú oporu, ktorá je podmienkou istého a presného vedenia vozidla. Červené čalúnenie tohto sedadla je zladené s vonkajším lakovaním aj dekoratívnymi prvkami v interiéri, čím vodič získava pocit, že sa nachádza v pravom "režisérskom" kresle, ktoré sa od ostatných troch sedadiel výrazne odlišuje.

Stvárnenie rýchlomera, otáčkomera a ďalších informačných displejov je riešené tak, aby vodič okamžite zaznamenal zmeny a mohol sa maximálne sústrediť na ovládanie vozidla.

PHEV poháňajúci predné kolesá - Nižšia stredná trieda

Koncept XR - PHEV používa ľahký a veľmi úsporný systém PHEV poháňajúci predné kolesá odvodený od už prevereného systému, ktorý sa používa v modeli Mitsubishi Outlander PHEV.

Systém PHEV od Mitsubishi Motors v tomto novom usporiadaní zahŕňa preplňovaný zážihový trojvalec s objemom 1,1 litra s priamym vstrekovaním a variabilným časovaním sacích ventilov MIVEC; ďalej vpredu jeden (namiesto dvoch ako v Outlanderi PHEV) ľahký, kompaktný a vysoko účinný elektromotor s pomocným meničom a napokon vysokokapacitnú batériu pod podlahou vozidla. Menič slúži k zvýšeniu výkonnej účinnosti elektromotora a generátora.

Motor/Generator - Elektromotor/Generátor
Engine - Spaľovací motor
Inverter - Menič
Fuel tank - Palivová nádrž
Drive battery - Batéria
Transaxle - Prevodovka s rozvodovkou

Plug - in hybridný systém poháňajúci predné kolesá bez elektromotora vzadu umožnil zníženie hmotnosti a zníženie trecích strát, čo sa odráža v menšej spotrebe paliva i elektriny; práve to dokážu veľmi oceniť záujemcovia o cenovo dostupnejšie a menšie vozidlá nižšej strednej triedy, kam by patril aj Koncept XR – PHEV o dĺžke 4370 mm.

Pohonná jednotka koncepčného vozidla XR PHEV okrem predvoleného režimu čisto elektrickej jazdy automaticky volí z dvoch ďalších režimov - sériového hybridného režimu a paralelného hybridného režimu - vždy podľa aktuálnych jazdných podmienok a stavu dobitia batérie, podobne ako v prípade modelu Mitsubishi Outlander PHEV.

V rovnakom duchu je podľa požiadaviek vodiča umožnená čisto elektrické jazda v ľubovoľnom bode zvolenej trasy. Ak sa znižuje stav dobitia batérie, je možné s využitím režimu nabíjania batérie alebo režime úspory batérie udržať / zvýšiť dobitie batérie .

Koncept XR - PHEV je ďalej vybavený palubnými zásuvkami 100 V AC (striedavého napätia), prostredníctvom ktorých je možné napájať spotrebiče o celkovom príkone až 1500 W. Kapacita tejto sústavy zodpovedá približne jednodňovej spotrebe priemernej domácnosti - pri napájaní zo samotnej batérie, resp. až 10 dňom v prípade dobíjania batérie spaľovacím motorom.

Technológia aktívnej bezpečnosti – Ochrana

Pri návrhu koncepčného modelu XR - PHEV bola prioritou presvedčivá dynamika a agilné jazdné vlastnosti v záujme čo najväčšej radosti za volantom.

To so sebou prináša aj vysokú úroveň bezpečnosti - napríklad vďaka elektronickému systému MMC pre podporu aktívnej bezpečnosti, ktorý vodičovi pomáha vyhnúť sa nehodám či stretom, rovnako tak ako vyspelým komunikačným technológiám tzv. pripojeného vozidla ("connected car").

Oba systémy vďaka vzájomnej spolupráci dokážu automaticky predvídať a upozorňovať vodiča na nebezpečné situácie, ale aj rýchlo a presne aktivovať zodpovedajúce bezpečnostné funkcie, čím prispievajú k celkovému zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Ide napríklad o tieto systémy:

  • Automatické brzdenie zamedzujúce stretu s chodcom
  • Varovný systém pre monitorovanie "mŕtvych" uhlov v zadnej časti vozidla*
  • Systém pre podporu bezpečnej jazdy**
  • Automatické diaľkové svetlá
  • Systém zabraňujúci nechcenému rozjazdu vozidla***
  • Systém zmierňovania následkov čelné kolízie (FCM - Forward Collision Mitigation)
  • Systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu (LDW - Lane Departure Warning)
  • Adaptívny tempomat (ACC)

*Tento systém pomáha zabrániť zrážke tým, že upozorňuje vodiča na prítomnosť vozidiel blížiacich sa zozadu. Tiež upozorňuje vodiča na zistené vozidlá či iné prekážky za jeho vozidlom počas cúvania, napríklad pri parkovaní alebo výjazde z garáže.
**Systém podporovaný Národnou policajnou agentúrou Japonska zvyšuje bezpečnosť prostredníctvom komunikácie s vozidlami a cestnou infraštruktúrou s cieľom upozorniť vodiča na dopravnú signalizáciu v smere jazdy alebo napr. blížiacich sa chodcov, vozidlá či cyklistov na križovatkách, aby vodič mohol včas spomaliť.
***Ak vpredu zabudovaná kamera zistí akúkoľvek prekážku bezprostredne pred vozidlom a čidlá detegujú nechcené zošliapnutie plynového pedálu namiesto brzdy, systém automaticky zaškrtí výkon motora a zabráni pohybu vozidla dopredu. Systém zároveň upozorní vodiča, aby si počínal opatrnejšie.


Technické parametre

D x Š x V:4370 mm / 1870 mm / 1570 mm
Počet miest:4
Spotreba paliva v hybridnom režime jazdy:> 28 km/ l
Dojazdová vzdialenosť v čisto elektrickom režime:> 85 km
Spaľovací motorTyp:Preplňovaný radový trojvalec s objemom 1,1 litra s priamym vstrekovaním a variabilným časovaním sacích ventilov MIVEC
Max. výkon:100 kW
Palivo:Benzín
ElektromotorMax. výkon:120 kW
BatériaKapacita:14,0 KWh
Pohon:2WD – pohon predných kolies

Dovozca SR: M Motors SK s.r.o., Panónska cesta 33, 851 04 Bratislava
www.mitsubishimotors.sk