Tlačové správy WWW.MITSUBISHIMOTORS.SK
Informácie sú platné ku dňu 29.6.2017

Ženeva, 4. 3. 2014Tlačová správa

MITSUBISHI MOTORS - 40 rokov v Európe

Po účasti na januárovom autosalóne v Bruseli oslávi Mitsubishi Motors aj v Ženeve štyridsaťročné výročie svojej nepretržitej pôsobnosti na najstrategickejšom trhu - v Európe, ktorú začala prvou prezentáciou na autosalóne v Londýne v októbri 1974 a túto periódu zakončuje tohtoročným uvedením priekopníckeho modelu Mitsubishi Outlander PHEV na väčšine európskych trhov.

Mitsubishi sa vydáva do medzinárodných vôd

Vozidlá značky Mitsubishi sa v niekoľkých európskych krajinách sporadicky objavovali už skôr, najmä v Španielsku (1956), Grécku (1963), avšak riadený export do Európy začal až vďaka dohode medzi Mitsubishi Heavy Industries Co (MHI) a Chrysler Corporation z februára 1970, v rámci ktorej vyčlenila MHI svoju existujúcu automobilovú divíziu a spojila sily s automobilkou Chrysler za účelom vytvorenia spoločnosti "Mitsubishi Motors Corporation" (MMC).

V máji 1971 potom vďaka ďalšej dohode medzi Mitsubishi Motors Corporation Chrysler International SA začala distribúcia vozidiel Mitsubishi prostredníctvom celosvetovej siete predajcov Chrysler International, s výnimkou Japonska, USA a Kanady.

Na základe ďalšieho samostatného dojednania sa MMC od septembra 1971 stala spoločnou korporáciou vo vlastníctve MHI (85 %) a Chrysler Corporation (15 %).

Londýnsky autosalón 1974

Kvôli obmedzeniam vyššie citovanej dohody však predaje vozidiel Mitsubishi Motors neboli na európskych trhoch oslňujúce (celkom iba 4 861 vozidiel v rokoch 1971 až 1975), dokonca ani v čase, kedy predaje iných japonských značiek prudko stúpali, a to z pôvodných 16 458 vozidiel v roku 1965 na 126 275 jednotiek v roku 1970 či dokonca 528 486 vozidiel v roku 1975.

Nakoniec uzavrela v roku 1974 MMC dohodu s Chrysler International, ktorá jej umožnila vlastné predajné a marketingové aktivity v rámci európskych trhov.

Vďaka tejto dohode bolo možné udeľovať distribučné práva nezávislým spoločnostiam, najskôr v Belgicku, Luxembursku (august 1974), po niekoľkých týždňoch aj v Holandsku a Veľkej Británii, teda v krajine, kde v októbri 1974 automobilka Mitsubishi Motors na autosalóne v Londýne oficiálne začala svoju pôsobnosť v Európe.

Na prelomovom autosalóne sa súčasne predstavili modely Lancer a Galant, a potom sa na uvedenej štvorici trhov od roku 1975 začali ponúkať európskym zákazníkom po podobne úspešnom predstavení na autosalóne v Bruseli a v Amsterdame (AutoRAI).

V príhodnej dobe potom nasledoval aj zvyšok Európy, či už otvorením importu japonských vozidiel (Nemecko v roku 1977 atď.) alebo s obmedzujúcimi kvótami (Francúzsko v roku 1978 atď.).

Medzitým došlo k ukončeniu dohody so spoločnosťou Chrysler International (v auguste 1982), pričom MMC už v roku 1977 založila svoje prvé oficiálne zastúpenie v Rotterdame, ktoré sa stalo predchodcom dnešnej spoločnosti Mitsubishi Motors Europe BV, ktoré stále sídli v Holandsku.

Európske aktivity

Predaje Mitsubishi Motors (s výnimkou nákladných vozidiel Canter) počas štyridsiatich rokov na európskych trhoch významne vzrástli: od niekoľkých počiatočných jednotiek predaných v roku 1975, na iba štyroch trhoch až po 92 411 vozidiel za posledný fiškálny rok v rámci (súčasných) 34 krajín predajného teritória MME (t.j. mimo Rusko, Ukrajinu a Kazachstan). Trojicu najväčších trhov tvoria:

  • Nemecko: 22 138 vozidiel
  • Veľká Británia: 12 349 vozidiel
  • Nórsko: 5 697 vozidiel

... ktorú však vysoko prevyšuje Rusko s objemom predaja 80 000 vozidiel. Na obrovskom ruskom trhu spoločnosť MMC so svojim miestnym partnerom zohrala priekopnícku úlohu, pretože Mitsubishi Motors bola jednou z vôbec prvých západných automobiliek v tomto regióne (od augusta 1991). Tento odvážny podnikateľský krok sa ukázal ako nanajvýš úspešný, preto v apríli 2007 prirodzeným spôsobom vyústil v oddelenie tohto trhu od Mitsubishi Motors Europe a vytvorenie samostatného predajného regiónu. Od roku 2009 tak dodávky do Ruska zabezpečuje spoločný podnik tvorený Mitsubishi Corporation a spoločnosťou Rolf Group, ku ktorým sa v roku 2012 pripojila Mitsubishi Motors Corporation, čím vznikol nový subjekt "MMC Rus".


MMC počas posledných 40 rokov začala v Európe vozidlá aj vyrábať, najskôr v Západnej Európe (vr. závodu NedCar, v rokoch 1995 až 2012) a následne taktiež v Rusku (prostredníctvom spoločného podniku "PCMA Rus" vytvoreného spoločne s automobilkou PSA Peugeot Citroën, so začatím výroby v apríli 2010).

Ku skale európskych aktivít MMC potom pribudla aj oblasť dizajnu (v rokoch 1989 až 2009) alebo výskumu a vývoja (od roku 1989 až dodnes) .

Mimo hlavný prúd


Aj napriek mnohým ťažkostiam v priebehu pôsobnosti v Európe tu Mitsubishi Motors zostalo hráčom, ktorý odmieta kráčať s davom a ktorý si buduje imidž japonskej značky ponúkajúcej bezpečné, úsporné, spoľahlivé a tak trochu odlišné vozidlá, so silným zastúpením medzi crossovermi (Outlander, ASX), SUV (Pajero*) a pick-upmi (L200).

K tomuto postoju prispievajú aj pokrokové technológie (od zážihových motorov s priamym vstrekovaním predstavených v roku 1995 až po dnešné čisté vznetové motory tzv. „Clean Diesel“, od elektromobilov s praktickým uplatnením ("i - MiEV" v roku 2010) až po riešenie pre zníženie hmotnosti (architektúra "Global Small" z roku 2012), od integrovaného aktívneho riadenia (" Dynamic 4" z roku 1987 ) až po vysoko prepracované systémy pohonu všetkých kolies ("S - AWC" z roku 2008) apod.

Už od počiatku vďaka fantastickým úspechom na poli motoristického športu (12 víťazstiev na rallye Dakar s vozidlami Pajero* a 5 titulov vo WRC rallye s vozidlami Lancer Evolution, z toho 4 tituly medzi jazdcami a 1 titul v pohári konštruktérov), zakaždým s dôrazom na európske jazdné vlastnosti a esenciu.

* V Španielsku predávané pod názvom Montero, resp. . Shogun Veľkej Británii.

Referenčný trh

Po návrate do čiernych čísiel a s objemom predaja viac ako 100 000 vozidiel vo fiškálnom roku 2013 sa Mitsubishi Motors Europe teší na ďalší vývoj v Európe.

... ktorá je najnáročnejším zo všetkých svetových trhov, s najviac erudovanými zákazníkmi, najprísnejšími najprísnejšími regulačnými pravidlami na svete (bezpečnosť, emisné normy atď..), zrejme najtalentovanejšími konkurentmi, čo si rozhodne žiada nadpriemerné riešenie. Európa je preto referenčným trhom pre všetkých globálnych hráčov, ktorí to myslia vážne.

Na tomto pozadí plánuje spoločnosť MMC v Európe aj naďalej vystupovať ako hráč, ktorý nekráča s davom optimálne využíva svoj charakteristický znak - špičkovú technológiu - s cieľom ukázať to najlepšie zo svojich schopností, s jednoznačným zameraním na ziskovosť a imidž namiesto čisto predajných objemov.

Tento postoj mimochodom najlepšie dokladajú priekopnícke vozidlá, ku ktorým patrí aj onedlho uvedený plug - in hybridný crossover Mitsubishi Outlander PHEV a ďalšie podobné pokrokové modely, ktoré budú nasledovať neskôr.


Európske míľniky Mitsubishi Motors


1956: V Európe bol zahájený predaj prvých vozidiel značky Mitsubishi - najskôr Španielsko, následne Grécko (od roku 1963)

1970: Založenie Mitsubishi Motors Corporation (MMC) na základe dohody medzi Mitsubishi Heavy Industries Co a Chrysler Corporation

1974: Chrysler povoľuje MMC predávať v Európe pod vlastným menom:
august : Prvá Distribučná Zmluva (pre Belgicko a Luxembursko), následne pre Holandsko a Veľkú Britániu
október : Prvé oficiálne predstavenie v Európe na autosalóne v Londýne vo výstavnom centre Earls Court

1975: Zahájenie predaja v uvedenej trojici krajín (modely Lancer a Galant)

1977: Prvé oficiálne zastúpenie (Rotterdam, Holandsko):
Prvé víťazstvo v európskej rallye (Lancer - víťaz vo svojej kategórii na rallye 1000 Jazier)

1982: Ukončenie Distribučnej Zmluvy so spoločnosťou Chrysler International SA

1985: Oficiálne zastúpenie sa presúva do nemeckého Frankfurtu

1989: Otvorenie európskeho Centra pre výskum a vývoj neďaleko Frankfurtu (Nemecko)

1991: Začiatok činnosti v Rusku

1993: Otvorená Centrála pre Predaj a Marketing pre Európu ("MMSE") v blízkosti Amsterdamu (Holandsko)

1995: Predstavenie modelov Carisma, Prvého produktu spoločnosti MMC určeného špeciálne pre európske trhy (zdieľaná platforma s vozidlami Volvo - výroba v NedCar)

2001: Mitsubishi Motors sa stáva 100% vlastníkom NedCar

2004: Predstavenie modelu Colt určeného výhradne pre európske trhy (zdieľaná platforma s vozidlami DaimlerChrysler - výroba v NedCar)
Colt získava ocenenie "Das Goldene Lenkrad" (Zlatý volant) nemeckého nedeľného listu "Bild am Sonntag" z vydavateľstva Axel Springer AG

2005: Začatie Partnerskej Spolupráce s automobilkou PSA Peugeot Citroën (Peugeot 4007 Citroen C - Crosser na báze modelu Mitsubishi Outlander 2. generácie)

2007: Rusko vyčlenené ako samostatný predajný región po oddelení od Mitsubishi Motors Europe

2009: Reštrukturalizácia Mitsubishi Motors Europe

2010: Spustenie výroby vo výrobnom závode v ruskej Kaluge ("PCMA Rus" - spoločný podnik s kapitálovou účasťou PSA 70 % aMMC 30 %)*
Na európskych trhoch sa predstavuje i-MiEV ako čistý elektromobil do mesta

2012: Výrobný závod NedCar odpredaný spoločnosti VDL Groep BV za symbolické 1 euro (so zárukou zachovania pracovných miest)
MMC preberá 9 % podiel v ruskom distribučnom podniku (v máji 2013 následne premenovanom na "MMC Rus")

2013: Na európskych trhoch sa predstavuje plug-in hybridný elektromobil Mitsubishi Outlander PHEV
Spoločnosť Mitsubishi Motors Europe sa presúva do novej centrály neďaleko Maastrichtu
Mitsubishi Motors oslavuje opätovný nárast predajov (106 712 vozidiel**, t.j. nárast o 10 % )

2014: Je možné očakávať návrat k ziskovosti na európskych trhoch (fiškálny rok 2013)
Zahájenie predaja novinky Mitsubishi Outlander PHEV na väčšine trhov (od uvedenia zaznamenaných viac ako 15 000 objednávok - údaj daj k 1. februáru 2014)

* Výroba modelov Mitsubishi (Outlander) spustená v septemberi 2010 spoločne s vozidlami Peugeot 4007 Citroën C - Crosser, ktoré z modelov Outlander vychádzajú
** 34 trhov / vrátane L200


Dovozca SR: M Motors SK s.r.o., Panónska cesta 33, 851 04 Bratislava
www.mitsubishimotors.sk