Tlačové správy WWW.MITSUBISHIMOTORS.SK
Informácie sú platné ku dňu 29.6.2017

Bratislava / Ženeva, 2. 3. 2010Tlačová správa

CROSSOVER MITSUBISHI ASX – Nový vietor

Presne 40 potom, čo sa spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) osamostatnila (1) - a v tom istom roku, keď celá korporácia Mitsubishi oslavuje 140. výročie vzniku – sa spoločnosť MMC vydáva novým strategickým smerom.

Strategický posun

S ohľadom na dlhodobý vývoj trhu ako aj jednoznačné signály prichádzajúce od (európskych) zákazníkov, sa spoločnosť MMC rozhodla pre strategický posun od značky zameranej na SUV s obmedzenou ponukou osobných automobilov v prospech budovania značky vyrábajúcej nekonvenčné ekologické osobné autá a crossovery, pričom si aj naďalej zachová prítomnosť v sektore “autentických off-roadov.”

Zatiaľ čo stálice ako kráľ terénu Pajero/Montero/Shogun a športový úžitkový pick-up L200/Triton s pohonom 4x4 sú osvedčenými ťahúňmi, ktorí oslovujú najmä zákazníkov z radov profesionálnych užívateľov, sa do popredia začína dostávať obnovený a rozšírený rad osobných vozidiel. Všetky sú vyvinuté na súčasných platformách a ponúkajú patentované zelené technológie prispôsobené ich zaradeniu do jednotlivých segmentov:

  • Segment A: i-MiEV (uvedenie na európsky trh koncom roka 2010) => elektrický pohon
  • Segment B: rodina Colt => technológia “ClearTec” s nízkymi emisiami CO2 vrátane „Auto Stop & Go”
  • Segment C: rodina Lancer => úplne nový vznetový motor spĺňajúci normu Euro-5 s označením 4N13 (3. štvrťrok 2010)


Nové výzvy

Popri vyššie uvedených osobných vozidlách urobila spoločnosť MMC ďalší krok vpred predstavením rodiny cestných crossoverov v odozve na nové trendy na trhu, kde sa stále rastúci počet nových modelov (z 2 v roku 2005 na 12 až 15 očakávaných v roku 2010) premieta do rovnako rýchlo rastúceho objemu (zo 104 000 vozidiel v roku 2005 na 458 000 očakávaných v roku 2010). Tieto majú za úlohu rozšíriť prítomnosť značky na cestách.

Crossovery spoločnosti Mitsubishi Motors predstavujú ostrejšiu alternatívu tradičných osobných vozidiel, čo je v súlade so športovým 4x4 dedičstvom značky, jej nekonvenčným/emocionálnym pozicioningom, ako aj vnímaním značky zo strany zákazníkov.

Navyše umožnia spoločnosti Mitsubishi Motors osloviť nových zákazníkov, pričom tón tohto inovovaného prístupu udáva nedávno prepracovaný Outlander s 82% mierou zisku nových zákazníkov. Tento je zo strany európskych zákazníkov (2) vnímaný skôr ako ostrejšia alternatíva vozidiel typu kombi segmentu D a športových kombi, než ako alternatíva k SUV ako sa pôvodne predpokladalo. Značka Mitsubishi vďaka tomu dostala na trhu nový rozmer.

Práve toto vnímanie viedlo pri modeli Outlander k významným vývojovým zmenám presne v polovici jeho produktového životného cyklu a posunulo ho k zrelšiemu, funkčnejšiemu a ešte viac cestne orientovanému “stredne veľkému crossoveru” do každého počasia s väčším dôrazom kladeným na vlastnosti spojené s jazdnou dynamikou osobného vozidla a interiérovej flexibility MPV než na akýchkoľvek terénnych kvalitách.

Spoločnosť Mitsubishi Motors v súčasnosti rozširuje tento koncept o jednu priečku nižšie (do segmentu C) a predstavuje menšieho a športovejšie ladeného súrodenca modelu Outlander: úplne nový kompaktný crossover ASX. Ako ďalšie “globálne vozidlo pre regióny” od spoločnosti Mitsubishi Motors -- a podľa toho aj navrhnuté a pomenované -- bol model ASX (3) prvý raz uvedený na trh v Japonsku vo februári 2010 (pod označením “RVR”). Po európskej premiére na Ženevskom autosalóne sa do európskej maloobchodnej siete dostane na jar roku 2010.

(1) “Automobilová divízia” spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. sa odčlenila v roku 1970 a zmenila sa na “Mitsubishi Motors Corporation”, čím bol položený základ jej budúceho rastu.
(2) 130 166 vozidiel predaných v Európe od uvedenia na trh (oproti 328 212 vozidlám na celom svete) – najväčší trh.
(3) Okrem iného značka “ASX” odkazuje na koncept Mitsubishi ASX predstavený v roku 2001 na autosalóne v Detroite: tento koncept predznamenal prvú generáciu modelu Outlander a stal sa jedným z prvých, ak nie úplne prvým vozidlom, ktoré dostalo pomenovanie “crossover”.


Od Konceptu-cX k reálnemu sériovému Crossoveru ASX

S rovnakou evokatívnou uvádzacou farbou “Kawasemi Blue” (1), predstavuje nové Mitsubishi ASX sériovú verziu Konceptu-cX, ktorý bol predstavený na Frankfurtskom autosalóne v roku 2007, a ktorého úspech presvedčil vedenie spoločnosti MMC, že ho treba upraviť na plnohodnotné sériovo vyrábané vozidlo.

Napriek tomu, že je sériový model ASX o takmer 20 cm dlhší (4295 mm oproti 4110 mm v prípade Konceptu), o niečo vyšší (+ 6,5 cm) a širší (+ 2 cm) než pôvodný Koncept, a za účelom lepšieho nakladania batožiny má kolmejšie veko batožinového priestoru, má Crossover ASX predsa len s Konceptom-cX spoločné základné konštrukčné prvky ako aj sebavedomý postoj osobného vozidla.

Pod vplyvom dravej prednej masky pripomínajúcej tvar prúdovej stíhačky a odkazujúcej na vojenskú stíhačku F-2 spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (http://www.mhi.co.jp/en/products/detail/f-2_close_support_fighter.html), ktorá sa stala poznávacím znamením takmer všetkých cestných vozidiel Mitsubishi Motors v Európe (Colt, Lancer a Outlander), sa tento “postoj” stal hlavným imperatívom pre konštruktérov Mitsubishi: bez potreby navodzovať prostredníctvom množstva detailov vzhľad SUV (čo nebolo potrebné vzhľadom na existenciu modelov Pajero/Montero/Shogun a L200/Triton v produktovom portfóliu…), konštruktéri ďalej rozvinuli vlastný slovník Konceptu-cX smerom k menej polarizujúcemu, ale expresívnejšiemu a detailnejšie prepracovanému športovému hatchbacku s príslušným obsahom aj formou.

Pri zachovaní dizajnovej koncepcie kompaktného klinu Konceptu-cX s jeho vypuklou bočnou charakterovou líniou, teraz dizajnéri optimalizovali celkový tvar vozidla, pričom v plnej miere využili jeho o 14,5 cm dlhší rázvor (2,670 m oproti 2.525 m), aby tak vytvorili nižšiu a vyváženejšiu siluetu vozidla s lepšie integrovanými rozšírenými blatníkmi. V súlade s touto koncepciou sa teraz línia strechy zvažuje k zadnej časti vozidla, čo zlepšuje jeho aerodynamické vlastnosti (Cd: .32) a ešte väčšmi zvýrazňuje jeho dynamický profil.

Predná maska Crossoveru ASX v tvare prúdovej stíhačky nesie spoločné črty s modelmi Lancer a Outlander. Pôsobí však mohutnejším dojmom, pričom splýva s tvarovanou kapotou charakterizovanou dvomi ostrými líniami: toto riešenie spĺňa dva ciele a to vyššiu bezpečnosť chodcov, aj napriek kratšiemu prednému previsu, ako aj lepšiu viditeľnosť prednej časti karosérie z pohľadu vodiča, čo prispieva k lepším manévrovacím vlastnostiam v mestskej premávke.

V prípade zadnej časti vozidla bolo cieľom znížiť a rozšíriť jeho siluetu a zároveň sa vyhnúť akejsi podsaditosti, ktorú by mohol zapríčiniť krátky zadný previs. Preto konštruktéri použili prvky ako ostrá aerodynamická hrana v spodnej časti koncového svetla, úzke zošikmené kombinované svetlá, či široký lichobežníkový tvar priestoru na umiestnenie EVČ v strede.

(1)“Kawasemi” v japončine znamená rybárik kráľovský, čo je tyrkysovo sfarbený vták žijúci výlučne pri čistých vodných tokoch: ide o symbol príspevku spoločnosti MMC k udržateľnému rozvoju.

Dynamické vlastnosti

Koncepcia ostrej športovej elegancie pokračuje v interiéri, ktorá kladie skôr dôraz na tvar, úpravu a materiál než na zvyčajné násilné používanie prvkov evokujúcich vozidlá typu SUV.

V súlade s exteriérom vytvára kabína Crossoveru ASX dojem “dynamickej kvality”, ktorú umocňuje zapustený prístrojový panel spoločný s modelom Outlander, mäkké obloženie stredovej časti prístrojovej dosky, ktoré plynulo prechádza až do obloženia dverí, či dômyselne použité chrómované akcenty po oboch stranách stredovej časti prístrojovej dosky, kde je umiestnený audiosystém, a ktorých motív sa opakuje aj pozdĺž dverových panelov.

Zároveň boli v interiéri použité prvky ako oblý ozdobný chrómovaný lem obopínajúci základňu, kde je zapustená radiaca páka, strieborné prvky po oboch stranách konzoly a okolo prístrojových ukazovateľov, ktoré sú inšpirované tubusmi z motocyklov.

V nadväznosti na tieto prvky boli zvolené materiály a ich úprava tak, aby sa dosiahol rovnaký efekt i vzhľad. Aj keď je farebná schéma interiéru založená prevažne na čiernej, použitie kontrastnej úpravy a materiálov mu dodáva dynamiku.

Z tohto hľadiska bola mimoriadna pozornosť venovaná mäkkej úprave tých častí interiéru, ktorých sa pasažieri dotýkajú. Viedlo to k vývoju nového typu štruktúrovaného dvojfarebného dekoratívneho obloženia, ktoré interiéru dodávajú elegantný športový charakter .

Rovnaký prístup prevládal aj v otázke čalúnenia sedadiel, kde dizajnéri spoločnosti Mitsubishi a ich partneri z textilného priemyslu vytvorili nové látkové čalúnenie sedadiel čiernej farby so vzorom (1), aby vytvorili celkový dojem športovej dynamiky a nenápadnému čiernemu interiéru dodali trojrozmerný dramatický vnem.

(1) V ponuke je aj kožené čalúnenie sedadiel s dvojitým prešívaním – v závislosti od modelov a trhov.

Lancer + Outlander

Ako najnovší model založený na spoločnej globálnej platforme spoločnosti MMC určenej pre stredne veľké vozidlá, má Crossover ASX spojiť komfortné cestné vlastnosti osobného vozidla (model Lancer) s prednosťami modelu Outlander ako je vysoký posed šoféra a pohodlie inteligentného elektronicky ovládaného pohonu všetkých kolies AWC (1).

Model ASX, ktorý má rovnako ako Outlander rázvor 2670 mm, ale je od neho o 34,5 cm kratší, preberá od modelu Outlander celú štruktúru jeho spodnej časti a základnú architektúru podvozku (zavesenie prednej nápravy MacPherson, viacprvková zadná náprava, …), ktorý je pre tento menší a ľahší automobil dokonale odladený.

Významným vylepšením je zavedenie mechanizmu elektrického posilňovača riadenia, ktorý prispieva k ďalšiemu znižovaniu emisií CO2. Okrem výškovo nastaviteľného volantu teraz pribudla možnosť nastaviť volant aj pozdĺžne, čo je v produktovom portfóliu Mitsubishi Motors novinka a model ASX sa tak stane prvým vozidlom, ktoré má túto funkciu.

Vďaka univerzálnej elektronickej architektúre globálnej platformy, ponúka model ASX celú paletu prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti (dostupnosť podľa modelov a trhov):

  • Xenónové svetlomety s automatickým nastavením sklonu
  • Systém aktívne regulácie stability a trakcie M-ASTC,
  • Asistent rozjazdu do kopca HSA,
  • Antiblokovací brzdový systém ABS,
  • Elektronický systém rozdelenia brzdného účinku EBD,
  • Núdzový brzdový asistent EBA,
  • Systém signalizácie núdzového brzdenia ESS,
  • 7 airbagov (vrátane kolenného airbagu vodiča)
  • atď,…

To všetko v kombinácii s karosériou s vyššou odolnosťou proti nárazom RISE (2)

(1) V ponuke budú dve verzie, s pohonom dvoch a všetkých štyroch kolies 2WD a 4WD (v závislosti od trhov a špecifikácií)
(2) Konštrukcia RISE (“Reinforced Impact Safety Evolution”) predstavuje výrazný pokrok v bezpečnosti pri náraze zo všetkých strán, nakoľko rozptyľuje nárazovú energiu pri náraze z boku a zozadu.

Úplne nový diesel s technológiou MIVEC a s nízkym ekologickým dopadom

Ako najnovší príspevok k zelenej stratégii spoločnosti MMC bude model ASX prvým vozidlom, do ktorého sa bude montovať úplne nový celohliníkový vznetový 4-valcový 16v motor s rozvodom DOHC, s priamym vstrekovaním paliva Common rail a nízkym dopadom na životné prostredie, spĺňajúci emisnú normu EURO 5. Nový motor bol vyvinutý v spolupráci spoločností Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI), pričom MHI – okrem iného - poskytla odborné poznatky získané zo skúseností s konštrukciou priemyselných a lodných vznetových motorov a turbín.

Súbor agregátov s označením “4N13”, ktorý sa bude ponúkať vo vyhotovení so zdvihovým objemom 1,8 l – najprv v modeli ASX a neskôr v priebehu druhej polovice roku 2010 aj v rámci rodiny Lancer - je odvodený od nového benzínového motora spoločnosti MMC a disponuje inovatívnymi technológiami vrátane nového turbokompresora s variabilnou geometriou ako aj vysoko efektívnou spaľovacou charakteristikou, ktoré vyplývajú z aplikácie analytických technológií spoločností MMC a MHI .

Zlatým klincom tejto technologickej prehliadky je patentovaný systém spoločnosti Mitsubishi tzv. „MIVEC“ so systémom variabilného časovania ventilov. Táto technológia je vôbec po prvý raz na svete montovaná do osobných automobilov so vznetovým motorom.

Strategický význam v Európe v podmienkach nesmierne konkurenčného prostredia bude mať aj skutočnosť, že mimoriadne hladko bežiaci vznetový motor “4N13” so zdvihovým objemom 1 798 ccm MIVEC s nízkym dopadom na životné prostredie bude na jeho ekologickej misii podporovať – v štandardnej výbave vo všetkých verziách – technológia ClearTec s nízkymi emisiami CO2 vrátane:

  • Systému “Auto Stop&Go”
  • Filtra pevných častíc s uzavretým obehom
  • Elektrického posilňovača riadenia
  • Vysoko výkonný alternátor s reguláciou toku elektrickej energie
  • Rekuperačných bŕzd
  • Koncových svetiel s LED diódami (nízka energetická náročnosť)
  • Pneumatík s nízkym valivým odporom
  • atď.,…

Pre priaznivcov benzínových motorov sa model ASX bude dodávať aj s novým 1,6 litrovým 16v motorom DOHC MIVEC. Ide o ďalší vlastný vývojový variant, tentoraz motora spoločnosti Mitsubishi so zdvihovým objemom 1,5 l, ktorý sa montuje do modelového radu Lancer. V aplikácii pre ASX bude tiež v ponuke s technológiou ClearTec a s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Výkonové charakteristiky modelu ASX sú preto nasledovné (údaje podliehajú finálnej homologácii): v prípade SR:

  1.8 DI-D 2WD/4WD
(6-stupňová M/T)
1.8 DI-D 2WD/4WD**
(6-stupňová M/T)
1.6 MIVEC 2WD
(5-stupňová M/T)
Zdvih. objem 1 798 ccm 1 798 ccm 1 590 ccm
Výkon* 116 k pri 3 750 ot./min. 150 k pri 4 000 ot./min. 117 k pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment* 300 Nm pri 2 000-5 000 ot./min. 300 Nm pri 2 000-3 000 ot./min. 154 Nm pri 4 000 ot./min.
CO2* 145-150 g/km 150 g/km 135-139 g/km

*Predbežné informatívne údaje výrobcu
** Na Slovensku motor 1,8 DI-D s vyšším výkonom iba so 4WD

Na vybraných trhoch (vrátane Slovenska) bude okrem vysoko výkonného 150k / 300 Nm vznetového motora 4N13 v ponuke aj jeho verzia s nižším výkonom 116k / 300 Nm. Kombinácie pohonov a motorizácií budú v ponuke v závislosti od trhu

Pohodlie a komfort ako v obývačke

Štýlovo zdržanlivý interiér modelu ASX je zároveň veľmi príjemným miestom na relax, či už ide o jeho usporiadanie, funkčnosť alebo vybavenie.

Vzhľadom na maximálne využitie 2670 mm rázvoru ponúka 5-miestny Crossover ASX komplexný súbor úžitkových vlastností a výbavy, ktoré sú ideálne prispôsobené jeho kompaktným rozmerom, pričom vďaka svojmu 442 l* batožinovému priestoru je schopný splniť prípadné kapacitné požiadavky potenciálnych zákazníkov (1):

  • Nastaviteľný sklon operadiel zadných sedadiel
  • Zadná lakťová opierka s:
    • otvorom na lyže
    • držiakmi na nápoje
  • Delené zadné sedadlo v pomere 60:40,
  • Systém jednoduchého sklápania zadných sedadiel,
  • Odkladacia schránka pod podlahou batožinového priestoru (cca. 30 l),
  • Upínacie háčiky + osvetlenie

* Vozidlá vybavené sadou na opravu pneumatík

Atmosféru pohodlia obývačky okamžite zacítite vďaka panoramatickej streche ASX. tento prvý široký strešný panel spoločnosti Mitsubishi Motors (954 x 860 mm) s UV filtrom vám spôsobí rovnaký pôžitok cez deň (slnečná strecha) ako v noci (mesačná strecha), vďaka priestorovému podsvieteniu “Moonlight” LED diódami, ktoré ho lemujú. Posun panelov panoramatickej strechy je ovládaný elektricky.

K vysokému komfortu prispieva už od základného modelu aj celý rad ďalších štandardných prvkov: autorádio s prehrávačom CD/MP3, pomocný vstup AUX a 4 reproduktory, manuálna klimatizácia, 7 airbagov, systém aktívnej regulácie stability a trakcie M-ASTC, atď.,…


Vyššie verzie sú vybavené: automatickou klimatizáciou, senzorom stretávacích svetiel a dažďovým senzorom, tempomatom, multifunkčným koženým volantom, zadnými parkovacími senzormi, Bluetooth a USB pripojením, zatmavenými sklami od B-stĺpika, xenónovými svetlometmi s automatickým nastavením sklonu, bezkľúčovým otváraním dverí, tlačidlom Stop/Štart, koženým čalúnením, Multikomunikačným systémom Mitsubishi s navigačným systémom a hudobným serverom, špičkovým audiosystémom Rockford Fosgate 710W, atď.,… (2).

(1) Merané metodikou VDA – So všetkými sedadlami na mieste
(2) V závislosti od trhu a technických parametrov

PREDBEŽNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE

(Všetky údaje podliehajú konečnej homologizácii)

KAROSÉRIA:

Dĺžka: 4 295 mm
Šírka: 1 770 mm
Výška: 1 615 mm (1 625 mm so strešným nosičom)
Rázvor: 2 670 mm
Rozchod: 1 525 mm / 1 525 mm
Prevádzková hmotnosť: od 1 270 kg po 1 525 kg
Cd: .32
Rozmery pneumatík: 215/65R16 resp. 215/60 R17
Objem batožinového priestoru: 442 l (merané metodikou VDA – so všetkými sedadlami)*

* Vozidlá vybavené sadou na opravu pneumatík

MOTORY:

    - 1.8 DI-D MIVEC (diesel):
  • DOHC 16v MIVEC
  • Common Rail, priame vstrekovanie, variabilná geometria turbokompresora, medzichladič
    - 1.6 MIVEC (benzín):
  • DOHC 16v MIVEC
  1.8 DI-D 2WD/4WD 1.8 DI-D 2WD/4WD** 1.6 MIVEC 2WD
Zdvihový objem 1 798 ccm 1 798 ccm 1 590 ccm
Výkon* 116 k pri 3 750 ot./min. 150 k pri 4 000 ot./min 117 k pri 6 000 ot./min.
Krút. moment* 300 Nm pri 2 000-2 500 ot./min. 300 Nm pri 2 000-3 000 ot./min. 154 Nm pri 4 000 ot./min.
CO2 145-150 g/km 145-150 g/km 135-139 g/km
Max. rýchlosť (ak je to povolené) 185-188 km/h n/a -198 km/h 183 km/h
0 – 100 km/h 10,2 // 10,6 n/a // 10,0 11,4

** Na Slovensku motor 1,8 DI-D s vyšším výkonom dostupný iba so 4WD.

PREVODOVKY:

    - 1.8 DI-D MIVEC (diesel):
  • 6 M/T
  • 2WD alebo systém elektronického ovládania 4WD “AWC”
    - 1.6 MIVEC (benzín):
  • 5 M/T
  • 2WD

Dovozca SR: M Motors SK s.r.o., Panónska cesta 33, 851 04 Bratislava
www.mitsubishimotors.sk